Luomumerkki saa aivan tavallisen jogurtin maistumaan paremmalta ja vaikuttamaan terveellisemmältä.

Mielikuvat vaikuttavat helposti syömistottumuksiin – siihen mitä syömme ja kuinka paljon syömme.

Jo aiemmin on havaittu, että ihmisillä on taipumus syödä terveellisenä pitämäänsä ruokaa runsaammin kuin epäterveellistä. Tutkimukset ovat osoittaneet, että esimerkiksi vähäkalorisuutta mainostavassa hampurilaispaikassa syöjät ahtavat itsensä vielä täydempään kuin tavallisessa pikaruokaravintolassa.

Luomuleima ei ole poikkeus. Luonnonmukaisesti tuotettuun liitetään hyvin paljon positiivisia mielikuvia. Tuore tutkimus todistaa, että ihmiset maistavat luomuruoan olevan maukkaampaa ja terveellisempää jo pelkän luomusta kertovan merkin perusteella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Cornellin yliopiston tutkijat toteuttivat kaksoissokkokokeen ostoskeskuksessa. Koehenkilöt arvioivat jogurtin, suklaakeksien ja perunalastujen ominaisuuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kutakin herkkua oli tarjolla kahta laatua: toisen sanottiin olevan aivan tavallista, toisen puolestaan luomua. Todellisuudessa vaihtoehdot olivat keskenään identtisiä.

Osallistujat arvioivat kunkin näytteen ominaisuuksia asteikolla yhdestä yhdeksään. Arvosana annettiin muun muassa mausta, kuitupitoisuudesta ja rasvaprosentista. Lisäksi osallistujia pyydettiin arvioimaan tuotteen kalorimäärä sekä kertomaan, paljonko he olisivat siitä valmiina maksamaan.

Lähes poikkeuksetta osallistujat arvioivat luomumerkillä varustetun vaihtoehdon maun paremmaksi, vaikka kyseessä olivat identtiset valmisteet.

Osallistujat myös arvioivat luomuksi merkittyjen tuotteiden olevan ravitsevampia ja sisältävän vähemmän kaloreja ja enemmän kuitua. Luomusta oltiin myös valmiita maksamaan enemmän.

Luomumerkki on siis tehokas mielikuvamarkkinoinnin väline. Jatkotutkimuksissa voidaan selvittää, johtavatko mielikuvat terveellisyydestä myös siihen, että luomutuotetta kulutetaan tavallisia tuotteita suruttomammin.

Tutkimustulos julkistettiin kokeellisen biologian tiedekonferenssissa Experimental Biology 2011.

Sisältö jatkuu mainoksen alla