Atomimalli laboratoriossa aikaansaadusta alumiini-palladium-mangaani-kvasikiteestä.

Mystisen aineen toi meteoriitti.

Tutkijat ovat löytäneet luonnosta uusia kvasikiteitä. Samalla vahvistuu käsitys siitä, että erikoinen aineen rakenne on peräisin ulkoavaruudesta ja tullut Maahan meteoriitin mukana.

Kvasikiteissä aine on järjestynyt epäsymmetrisiksi atomirakenteiksi, jollaisten esiintyminen uskottiin aiemmin mahdottomaksi. Kvasikiteissä atomit järjestyvät niin, ettei rakenne voi toistua. Ne muistuttavat jaksottomia islamilaisia mosaiikkeja

Luonnosta kvasikiteitä on löytynyt ainoastaan Itä-Venäjän erämaasta. Nyt Princetonin yliopiston tutkijat seuloivat käsin 1,5 tonnia lisää maaperää samalla seudulla ja löysivät uusia kiteitä.

Mikään ympäristössä ei viittaa sellaisiin ääriolosuhteisiin, että kiteet olisivat voineet syntyä Maan päällä. Tutkijat uskovat, että kvasikiteet ovat peräisin meteoriitista, joka iskeytyi maahan noin 15 000 vuotta sitten.

Kyseessä saattaa olla harvinainen meteoriittityyppi, CV3 hiilikondriitti, joka on syntynyt 4,5 miljardia vuotta sitten Aurinkokunnan historian alkutaipaleella.

"Mitä sellaista luonto tietää, mitä me emme tiedä? Miten täydelliset kvasikiteet syntyivät meteoriitin sisällä, kun meille täydellisen valmistamisen laboratoriossa on varsin vaikeaa? Mitä ne voivat kertoa meille Aurinkokunnan alkuajoista?" kyselee kiteitä analysoinut Princetonin yliopiston fysiikan professori Paul J. Steinhart.

"Olemme vasta löytäneet jäävuoren huipun."

Tutkijat kertovat löydöstään artikkelissa, jonka julkaisi Reports on Progress in Physics.

Israelilainen tiedemies Dan Shechtman sai kvasikiteistä kemian nobelin vuonna 2011. Hän havaitsi ensimmäiset synteettiset kvasikiteet 1980-luvulla.