Näin kauniisti voi sitoa hiiltä.

Maan ja merten hiilensidonta on kaksinkertaistunut 50 vuodessa.

Vaikka hiilidioksidipäästöt kasvavat jatkuvasti, myös maan kasvillisuus ja meret jatkavat entiseen tahtiin hiilen sitomista. Puolessa vuosisadassa vuotuinen hiilinielu on lähes kaksinkertaistunut, ilmenee Naturessa julkaistuista laskelmista.

Tutkija Ashley Ballantyne Coloradon yliopistosta ja hänen työtoverinsa kartoittivat maailmanlaajuisen hiilitaseen kehitystä 50 vuoden ajalta. He havaitsivat, että kun vuonna 1960 maa ja meret nielivät hiiltä 2,4 miljardia tonnia, vuonna 2010 nielu oli jo noin 5 miljardia tonnia.

Luonnon hiilinielu on pysytellyt noin puolessa ihmisen aiheuttamista hiilidioksidipäästöistä, eikä joidenkin arvelemasta nielun hiipumisesta näy merkkejä.

"Emme tiedä, kauanko tämä jatkuu", Ballantyne sanoo.

Tutkijoiden mukaan maapallo ennen pitkää joka tapauksessa lakkaa kauhomasta ilmasta ihmisen sinne lykkäämää hiilidioksidia.

"Näemme jo nyt miten ilmasto muuttuu, vaikka vain puolet fossiilipäästöistä pysyy ilmekehässä ja toinen puolisko uppoaa maan elonkehään ja meriin", huomauttaa tutkimuksen tekoon osallistunut Caroline Alden.

"Jos luonnon nielut täyttyvät kuten mallit ennustavat, ihmisen aiheuttamien päästöjen vaikutus kaksinkertaistuu", Alden toteaa.