Taiteilijan näkemys siitä, miten aurinkoluotain Parker sukeltaa Auringon yläkerroksiin ja koronaan ensi kertaa. Kuva: <span class="photographer">Nasa</span>
Taiteilijan näkemys siitä, miten aurinkoluotain Parker sukeltaa Auringon yläkerroksiin ja koronaan ensi kertaa. Kuva: Nasa

Parker-luotain sai napattua tietoja lähitähtemme magnetismista ja aurinkotuulesta. Luotain kiitää lähiaikoina Auringon pintakerroksia syvemmälle.

Ihmisen valmistama laite on kirjaimellisesti kiitänyt ensi kertaa Auringossa. Yhdysvaltain avaruushallinto Nasa sanoo, että sen aurinkoluotain Parker lensi Auringon kaasukehän uloimman osan läpi 28. huhtikuuta 2021. Ulointa osaa sanotaan koronaksi.

Parker kulki viitisen tuntia vajaan 19 Auringon säteen päässä tähden pinnasta.

Parker sai läpikiidon aikana mitattua myös koronan ominaisuuksia. Nyt tiedämme Auringosta taas hieman enemmän.

Korona on hyvin kuuma, mutta Parker selvisi matkasta vahingoitta. Luotaimen laitteet on suojattu hyvin kuumuudelta.

Matkalta koronan sisässä saatiin koostettua myös video. Se näkyy osana isompaa videota.

”Parker kosketti Aurinkoa. Se on merkittävä saavutus”, sanoi astrofyysikko Thomas Zurbuchen verkkopalvelu Science Alertille. Hän on Nasan tiedelentojen johtajia.

Hänen mukaansa saatu tieto auttaa ymmärtämään myös maailmankaikkeuden muita tähtiä.

Nasa kertoi lennon kulusta Amerikan Geofysikaalisen seuran syystapaamisessa New Orleansissa.

Aurinkoluotain Parker lähetettiin matkaan elokuussa 2018. Sen pääkohde oli tutkia Aurinkoa ja sen koronaa.

Parker on käynyt Auringon lähellä jo kahdeksan kertaa, mutta sen matka jatkuu ja tiivistyy yhä. Parkerin pitäisi ohittaa Aurinko läheltä yhteensä 26 kertaa seitsemän vuoden lennon aikana. Maapallon naapuriplaneetan Venuksen painovoima saattaa luotaimen kierros kierrokselta yhä lähemmäs kohdettaan.

Parker mittasi huhtikuun lennolla koronassa esimerkiksi Auringon magneettikentän vaihteluja. Se myös otti näytteitä Auringon hiukkasista.

Parkerilla on nyt dataa koronan magneettikentästä ja aurinkotuulesta. Se nappasi hiukkasten keskeltä myös kuvia ja videokoosteen, jossa vilisee vinhasti kuumia hiukkasia.

Parker kuvasi koronassa Auringosta sinkoutuvia hiukkasia ja plasman virtauksia. Kuva: NASA/Johns Hopkins APL/Naval Research Laboratory

Näin Parker sai tietoja Auringon ulkoreunan osista, jotka erottuvat maapalloltakin paljain silmin täydellisen auringonpimennyksen aikana. Pimennyksessä korona hehkuu pimennyksen mustan kehän reunalla.

Auringolla ei itse asiassa ole kiinteää pintaa. Sen sijaan yhtenä Auringon pinta-alueen rajana on pidetty niin sanottua Alfvénin kriittistä pintaa. Siinä Auringon painovoima ja magneettikentät alkavat olla liian heikkoja, jotta ne voivat saada enää aisoihin Auringon plasmaa.

Tämän rajan yläpuolelle nousee aurinkotuuli, joka on koronasta lähtevä hiukkasten virta. Se kiitää muualle aurinkokuntaan.

Se, mitä tutkijat sanovat Auringon pinnaksi, koostuu pyörivistä konvektiosoluista ja plasmasta. Lähempänä Auringon pintaa on Auringon fotosfääri.

Yksi Parkerin tavoite on juuri saada lisää tietoa Alfvénin pinnasta ja siitä, minkälainen sen pinnanmuoto tarkalleen on.

Alfvénin kriittinen pinta on arviolta 10–20 Auringon säteen etäisyydellä Auringon keskustasta. Parker madalsi rataansa niinkin alas kuin 18,4 auringon säteen päähän.

Kävi ilmi, että Parker olikin sukeltanut useita kertoja kaasukehään ja siitä ulos.

Mielenkiintoista on, että luotain näytti kohtaavan koronan magneettisia oloja vain satunnaisesti. Hieman alempana olot olivat rauhallisemmat kuin ylempänä koronassa. Hiukkaset eivät iskeytyneet luotaimeen yhtä kaoottisesti.

Tämä todisti, ettei Alfvénin kriittinen pinta ole tasainen, vaan siinä on mäkiä ja laaksoja.

Parker ohittaa Auringon seuraavan kerran tammikuussa. Silloin se kulkee taas koronan läpi.

Lähimmillään se ohittaa Auringon ehkä hiukan alle yhdeksän kertaa sen säteen mitan päästä. Näin tutkijat saavat lisää tietoa esimerkiksi siitä, miten aurinkotuuli syntyy.

Tutkimuksen lennosta Aurinkoon julkaisi Physical Review Letters, ja sen julkaisee myös The Astrophysical Journal.

Ertsu

ThiNguyen kirjoitti:
Mahtavaa että meillä on NASA joka lähettää näitä kuvia ja tietoja.

Meillä ei ole mitään Nasaa, vaan se on Yhdysvaltain kansallinen ilmailu- ja avaruushallintovirasto.

National Aeronautics and Space Administration. Heillä ei ole mitään käsitystä Yhdysvaltain ulkopuolisesta elämästä. Vähän sama kuin NHL, joka on National Hockey Leaque.