Dawn-luotain asettui toukokuussa lähemmäs Cerestä ja otti oheiset kuvat. Oikealla oudot kaksi pistettä, joista Dawn ei vielä ole ottanut lähikuvaa. Kuva: Nasa

Arvoituksellisista täplistä saa äänestää.

Kääpiöplaneetta Cerestä kiertävä Dawn-luotain on kuvannut Cerestä yhä lähempää. Dawn kiertää nyt kääpiöplaneettaa 5 100 kilometrin korkeudessa.

Oheinen kuva on otettu 23. toukokuuta. Kuvan yksi pikseli vastaa 480 metriä Cereksen pinnalla.

Seuraavaksi lennonjohto madaltaa rataa 3. kesäkuuta 4 400 kilometriin. Tässä korkeudessa yksi Dawnin kierros Cereksen ympäri kestää kolmisen päivää.

Ceres on suurin kohde asteroidivyöhykkeellä, joka sijaitsee Marsin ja Jupiterin välissä. Se on läpimitaltaan 950 kilometriä ja löytyi jo vuonna 1801.

Dawn on ensimmäinen luotain, joka kuvaa läheltä aurinkokunnan kääpiöplaneettaa. Se on myös ensimmäinen luotain, joka kiertää kahta aurinkokunnan kohdetta.

Dawn tutki asteroidi Vestaa 14 kuukautta vuosina 2011–2012 ja kartoitti sen. Cerekselle se saapui maaliskuun alussa.

Luotain ei ole vielä alemmalla kiertoradalla kuvannut tarkemmin Cereksen kahta valkoista täplää. Ne erottuvat kirkkaina ison kraatterin pohjalla.

Täplät ovat herättäneet tähtitieteilijöiden piireissä valtavasti kiinnostusta. Yhdysvaltain avaruushallinto Nasa on jopa järjestänyt äänestyksen siitä, mitä nuo täplät ehkä ovat.

Äänestäjistä 29 prosenttia on kannattanut nyt toukokuun lopulla sitä, että laikut ovat jäätä. Seuraavaksi eniten ääniä saivat tulivuoret, geysirit, suolamuodostelmat ja tavallinen kivi.