Kuva: Kuvapörssi.

Unkarilaistutkijat osoittivat, että psykoosiin liittyvällä geenimuodolla on yhteys luovaan ajatteluun.

Vincent van Goghin väitetään leikanneen korvansa irti. Sylvia Plath puolestaan änki päänsä uuniin. Olivatko he briljantteja vai hulluja, niin kuin kansa sanoo? Tuoreen tutkimuksen mukaan vastaus on luultavasti molempia.

Psykiatri Szabolcs Kéri unkarilaisesta Semmelweisin yliopistosta tutki psykoosin yhteyttä luovuuteen neureguliini1-geenin avulla.

Kyseinen geeni osallistuu muun muassa hermosolujen kehitykseen ja niiden yhteyksien vahvistamiseen. Sen tietyllä muodolla on kuitenkin havaittu yhteys lisääntyneeseen riskiin sairastua muun muassa skitsofreniaan tai kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön.

Kéri kollegoineen värväsi vapaaehtoisia, jotka pitivät itseään hyvin luovina ja taitavina. Koehenkilöiltä otettiin verinäyte, ja heidän älykkyyttään ja luovuuttaan kartoitettiin useiden testien avulla. Myös heidän siihenastisten saavutustensa ja tuotostensa luovuutta arvioitiin.

Ilmeni, että neureguliini1-geenillä todella on selkeä yhteys luovuuteen. Koehenkilöt, joilla oli tämän geenin mielisairauksiin linkittyvä muoto, saivat korkeampia pistemääriä niin luovuustesteistä kuin luovista saavutuksistaan kuin muut.

Kérin mukaan tämä on ensimmäinen tutkimus, jossa osoitetaan, että psykoosiin kytkeytyvällä geenimuodolla saattaa olla myös myönteisiä vaikutuksia.

"Vaikeisiin mielenhäiriöihin liittyviä molekyylejä on monilla terveilläkin ihmisillä, ja ne saattavat auttaa meitä ajattelemaan paljon luovemmin", Kéri toteaa Psychological Sciencen tiedotteessa.

Tulokset viittaavat Kérin mukaan myös siihen, että terveysongelmiin liittyvät geenimuodot voivat selvitä luonnonvalinnassa ja pysyä väestön geenistössä, jos niillä on myös hyödyllisiä vaikutuksia.

Vesistöissä kasvavat toukat imevät muovia itseensä.

Mikromuovi eli alle viiden millin kokoinen ja vielä huomattavasti pienempi muovisilppu on tiedostettu valtavaksi ongelmaksi merissä ja vesistöissä.

Vaatteista, kosmetiikasta ja muista tuotteista irtoava mikromuovi päätyy luontoon eikä poistu sieltä. Ravinnon mukana sitä päätyy eläimiin, ja muovi kiertää ravintoketjussa.

Nyt Belfastin ja Readingin yliopistojen tutkijat ovat tehneet huolestuttavan havainnon. Hyttyset ja muut hyönteiset levittävät mikromuovia myös maanpäällisiin ravintoketjuihin, he raportoivat Biology Letters -lehdessä.

Hyönteisten toukat kasvavat vedessä, jossa ne siivilöivät mikroskooppisia muovinpalasia sisäänsä ruoan mukana. Muovi säilyy toukassa, kun se muodonmuutosten myötä kasvaa aikuiseksi hyönteiseksi.

Tutkijat syöttivät lintuhyttysen toukille mikroskooppisia muovinpalasia, kooltaan 2–15 mikrometriä. Mikrometri on millimetrin tuhannesosa. Mitä pienempää muovi oli, sitä enemmän sitä päätyi toukkiin.

Ällistyttävä havainto oli, että muovi ei hävinnyt toukista mihinkään, kun ne kokivat muodonmuutoksen ja kasvoivat aikuisiksi. Täysikasvuisessa lintuhyttysessä muovia oli huomattavia määriä.

”Toukat suodattavat ravintoa suuhunsa eivätkä ne erota, mikä on muovia ja mikä ruokaa. Ne syövät levää, joka on suunnilleen saman kokoista kuin mikromuovi”, kertoo eläintieteen professori Amanda Callaghan Belfastin yliopistosta The Guardian -lehdessä.

Callaghan pitää erittäin todennäköisenä, että myös muiden hyönteislajien vedessä elävät toukat syövät mikromuovia ja kuljettavat sitä aikuisina ympäriinsä. Hyönteiset päätyvät ruoaksi muun muassa linnuille, lepakoille ja hämähäkeille, ja sitä kautta muovia kulkeutuu maanpäällisiin ravintoketjuihin.

”Hyönteisparvien mukana muovia voi nousta ilmoille suuria määriä. Se on todella masentavaa. Tämä muovi ei katoa ikinä mihinkään”, tutkimusta johtanut Callaghan valittelee.

Englannissa mikromuovia on löydetty jo esimerkiksi päivänkorennoista ja vesiperhosista. Walesin joissa jopa puolella tutkituista hyönteisentoukista on mikromuovia sisuksissaan.

Merilinnuistakin on jo löydetty mikromuoveja, mutta aiemmin ei ole tutkittu, voisivatko ne levitä ravinnosta hyönteisten välityksellä.

”Tämä on aiemmin tuntematon reitti. Se altistaa sellaisetkin eläimet, jotka tavallisesti eivät muoville altistu. Emme vielä tiedä vaikutuksia”, Callaghan sanoo.