Kuva: Corbis RF.
Kuva: Corbis RF.

Auton käynnistykseen liitetty skanneri, joka säätää törmäyksessä aktivoituvat turvalaitteet ajajan luiden tiheyden mukaan, voisi estää tuhansia loukkaantumisia joka vuosi.

Auton käynnistykseen liitetty skanneri, joka säätää törmäyksessä aktivoituvat turvalaitteet ajajan luiden tiheyden mukaan, voisi estää tuhansia loukkaantumisia joka vuosi. Näin kirjoittaa New Scientist .

Ultraääneen perustuva skanneri määrittää kuskin luiden kestävyyden törmäyksessä ja auton tietokone säätää turvanvyön ja ilmatyynyn sen mukaan.

Älykkäät turvavyöt osaavat jo hellittää otteensa, kun niiden käyttäjään kohdistuu suuri voima. Näin pyritään ehkäisemään kylkiluiden ja rintalastan murtumisia. Mutta koska esimerkiksi vanhuksilla on muita heikommat luut, turvavyön irtoamiskohdan säätäminen henkilökohtaisesti vähentää murtumariskiä entisestään: testien mukaan 20 prosenttia vanhusten saamista murtumista voitaisiin välttää skanneria käyttämällä. Myös ilmatyynyn ”kovuus” voidaan säätää käyttäjän luiden mukaan.

Skannerin, joka voidaan rakentaa auton oveen, kojelautaan tai vaikkapa vaihdetankoon on kehittänyt Nissanin tutkimuskeskus (Nissan Technical Centre Europe) ja törmäyksiin erikoistunut laitos (Cranfield Impact Research Centre). Molemmat sijaitsevat Englannissa.