Kuva: Corbis RF.

Uusi menetelmä voi poikia jopa naisen omia siittiöitä.

Tutkijat ovat ensi kertaa saaneet aikaiseksi siittiöiden esiasteita ihmisen luuytimen kantasoluista. Mikäli solut kyetään kasvattamaan kypsiksi siittiöiksi kuten tutkijat uskovat, niitä voitaneen hyödyntää hedelmällisyyshoidoissa.

Asialla olivat Göttingenin ja Munsterin yliopistojen sekä Hannoverin lääketieteellisen koulun tutkimusryhmä, joka eristi kantasoluja neljän vapaaehtoisen miehen luuydinnäytteistä. Tämän jälkeen kantasoluihin lisättiin soluja kasvattavia proteiineja sekä A-vitamiinia, mikä sai ne kehittymään spermatogonioiksi eli alkusiittiöiksi.

Tutkimusryhmää johtanut, nykyisin Newcastlen yliopistossa työskentelevä biologi Karim Nayernia sanoo, että hiirikokeissa luuydin-spermatogoniat on jo saatu kasvamaan lähes täysikasvuisiksi siittiöiksi.

Nayernia toivoo, että jonakin päivänä steriilin miehen luuytimestä valmistettuja siittiöitä voidaan ruiskuttaa suoraan miehen kiveksiin, jolloin tämä voisi siittää lapsen normaaliin tapaan. Menetelmä voi niin ikään mahdollistaa myös naispareille omia biologisia tyttäriä: Nayernian mukaan hiirikokeissa tutkijat ovat jo onnistuneet tekemään alkusiittiöitä hiirinaaraiden luuytimestä.

Uutisen kertoivat New Scientist ja BBC.