Kuva: Wikimedia Commons

Ihminen päästi ilmakehään 1900-luvulla paitsi ilmastoa lämmittävää hiilidioksidia, myös sitä viilentävää lyijyä.

Lyijyhiukkaset bensiinimoottoreiden pakokaasuista saattoivat hidastaa ilmastonmuutosta 1900-luvulla. Lyijyä päästetään ilmaan kuitenkin yhä vähemmän, koska siitä on terveyshaittoja. Ilmaston lämpeneminen voi siksi kiihtyä aiempaan verrattuna.

Lyijyhiukkaset kuten muutkin raskasmetallit ja pöly, siitepöly ja jopa bakteerit voivat toimia jääkiteiden kiteytymiskeskuksina. Mitä enemmän ilmassa on näitä kiteytymiskeskuksia, sitä paremmin vesimolekyylit voivat niihin tarttua ja muodostaa vähitellen pilviä. Pilvillä taas on enimmäkseen ilmastoa viilentävä vaikutus.

Pacific Northwest National Laboratoryn tutkija Dan Cziczo kollegoineen loi keinotekoisia pilviä laboratoriossa verratakseen erilaisten hiukkasten vaikutusta kiteytymiseen. Yli kolmannes syntyneistä jääkiteistä sisälsi lyijyä, mikä vihjaa sen olevan erittäin tehokas kiteytymisen aiheuttaja.

Ennen kuin lyijyn käyttö tieliikenteessä lopetettiin, ilmakehässä oli paljon enemmän lyijyhiukkasia kuin nyt. Se saattaa selittää, miksi ilmasto lämpeni suhteellisen hitaasti 1940-luvulta 1980-luvulle, jonka jälkeen lämpeneminen on ollut nopeaa.

Tutkimuksen raportoi Nature Geoscience ja siitä kertoi myös New Scientist.

Afrikkalaisten paikallislintujen immuunijärjestelmä on huomattavasti virittyneempi taistelemaan sikäläisiä taudinaiheuttajia vastaan.

Muuttolinnut kasvattavat kesäisin poikasensa pohjoisessa välttyäkseen tropiikin taudeilta. Tämä kävi ilmi, kun ruotsalaisessa Lundin yliopistossa tutkittiin yli tuhannen lintulajin evoluutiohistoriaa ja immuunijärjestelmää.

Kun poikaset syntyvät Pohjolassa, lintujen ei tarvitse ylläpitää yhtä kattavaa immuunijärjestelmää kuin Afrikassa pysyttelevien serkkujensa.

Tutkijat analysoivat 1 300 lintulajin sukupuut ja vertailivat eurooppalaisten ja afrikkalaisten paikallislintujen sekä muuttolintujen immuunijärjestelmää.

Euroopassa pysyvästi elävillä linnuilla ja muuttolinnuilla on trooppisiin taudinaiheuttajiin nähden paljon suppeampi immuunijärjestelmä kuin afrikkalaisilla linnuilla. Se on yllättävää, sillä muuttolintujen ajattelisi tarvitsevan suojaa troopiikin taudeilta etelässä talvehtiessaan.

Ne eivät kuitenkaan näytä olevan immuunipuolustukseltaan erilaisia kuin Euroopassa ympäri vuoden elävät serkkunsa. Sekä eurooppalaiset paikallislinnut että talveksi Afrikkaan muuttavat lajit ovat kaikki alun perin kotoisin Afrikasta.

Tutkijat esittävät, että monipuolisen ja vahvan immuunijärjestelmän ylläpito ja kehittyminen on evoluutiossa luultua kalliimpaa. Sen hintana voi esimerkiksi olla erilaisten autoimmuunisairauksien kehittyminen.

Linnut ovat altteimpia taudeille kohdatessaan taudinaiheuttajat ensimmäistä kertaa. Niinpä syntyvät poikaset olisivat tropiikissa heikoilla. Evoluutio näyttää varmistaneen, että linnut muuttavat pesimään pohjoiseen, jossa tauteja ei ole niin paljon. Näin linnut selviävät yksinkertaisemmalla immuunijärjestelmällä.

”Kun muuttolinnut pesivät, ne ovat siirtyneet pois tautivyöhykkeiltä eivätkä tarvitse niin monipuolista puolustusta. Tästä on sekin etu, että immuunijärjestelmän itsensä sairaudet ja ongelmat ovat huomattavasti epätodennäköisempiä”, selittää tohtori Emily O'Connor Lundin yliopiston tiedotteessa.

Ilmastonmuutos näyttää siirtävän myös taudinaiheuttajien rajoja kohti pohjoista. Reuna-alueilla elävät linnut voivat sopeutua tähän siirtymällä pohjoisemmaksi.

Kun elinalueiden pohjoisraja tulee lopulta vastaan, jää nähtäväksi miten lintujen immuunijärjestelmä pystyy selviämään niille vieraista taudinaiheuttajista.

Tutkimuksen julkaisi Nature Ecology & Evolution.