Eksolöydön visualisoinnissa kaksi sisäplaneettaa ohittaa juuri tähteään. Elämälle otolliset ovat neljäs, viides ja kuudes kiertolainen tähdestä lukien. Kuva: Nasa

Kolmella planeettakatraan jäsenellä olot saattavat jopa sallia elämää.

Ennennäkemätön eksoplaneettalöytö, seitsemän Maan kokoista kerralla, jäi tähtitieteilijöiden haaviin, kun he seurasivat Trappist-1-tähteä useilla tehokkailla teleskoopeilla. Suursaalistaan löytäjät raportoivat tuoreessa Nature-lehdessä.

Planeettakunta sijaitsee lähellä, vain 40 valovuoden päässä Maasta Vesimiehen tähdistössä. Sen emotähti Trappist-1 on punainen kääpiötähti, jonka massa on vain kahdeksan prosenttia Auringon massasta. Kooltaan tähti on vain hieman suurempi kuin oman aurinkokuntamme isoin planeetta, kaasujätti Jupiter.

Tähteä kiertävät planeetat on nimetty aakkosin sen mukaan, miten kaukana tähdestään ne sijaitsevat. Lähimmästä etäisimpään ne ovat Trappist-1 b, c, d, e, f, g ja h.

Tähtitieteilijät ovat uumoilleet, että kääpiötähdillä voisi olla useita Maan kokoisia planeettoja ja että ne siksi olisivat lupaavia kohteita Maan ulkopuolisen elämän merkkien etsintään. Trappist-1 täytti odotukset.

Planeetat paljastuivat tähden valoisuutta mittaamalla. Trappist-1 himmentyi hieman aina, kun planeetat kulkivat tähden editse joko erikseen tai yhdessä. Valoisuuden vaihteluista tutkijat pystyivät päättelemään kiertolaisten koot, kiertoradat ja jotain koostumuksestakin.

Kaikki Trappist-1:n planeetat ovat Maan ja Venuksen kokoa tai niitä vähän pienempiä. Kiertoradat taas kulkevat lähempänä emotähteä kuin Merkuriuksen rata Auringon helmoissa.

”Kääpiötähti tuottaa paljon vähemmän energiaa kuin Aurinko. Jos edellytetään, että sen planeetoilla on vettä, niiden pitää olla lähempänä tähteään kuin planeettojen aurinkokunnassa, sanoo yksi tutkimusraportin kirjoittajista, brittiläisen Cambridgen yliopiston Amaury Triaud Euroopan eteläisen observatorion Eson tiedotteessa.

Tähden läheisyyden ansiosta planeetat saavat suunnilleen saman verran energiaa kuin sisäplaneetat omassa aurinkokunnassamme.

Planeetat 1 e, f, ja g ovat soveliaimpia elämälle – jos sitä on. Ne kiertävät tähteään elämälle sopivalla vyöhykkeellä, jolla olot ovat otolliset pitämään veden nesteenä. Niillä voi aaltoilla jopa valtameriä, mikä lisää mahdollisuuksia jonkinlaisen elämän esiintymiseen.

Sisimmät planeetat eli Trappist-1 b, c ja d ovat todennäköisesti liian kuumia nestemäisen veden ylläpitoon. Niillä vesi höyrystyy. Pinnalla voi kuitenkin olla taskuja, joissa vesi säilyy.

Uloin planeetta 1 h saattaa olla liian kylmä vapaalle vedelle.

”Tämä on ratkaiseva askel eksoplaneettojen tutkimuksessa”, Amaury Triaud arvioi löydön merkitystä. Tutkijat voivat päästä selvittämään esimerkiksi eksoplaneettojen kaasukehiä.

Hubble-avaruusteleskooppi on jo aloittanut kaasukehien etsinnän. Nasan James Webb -teleskooppi päässee tutkimaan niitä 2018. Kun Eson E-elt valmistuu 2020-luvulla, sekin suunnataan kohti tätä planeettakatrasta.

Ennätyslöytöön johtaneeseen planeettajahtiin osallistui teleskooppeja eri puolilla maailmaa. Niihin kuuluivat muun muassa belgialaisen Liègen yliopiston operoima Trappist-South La Sillan observatoriossa Chilessä, Eson Vlt Paranalissa Chilen Atacamassa ja Nasan avaruusteleskooppi Spitzer.

Tässä Aurinko/Jupiteri/punainen kääpiö vertailussa voi tavallinen Tauno haksahtaa. Pienimmät punaiset kääpiöt voivat olla kooltaan noin 30% suurempia kuin Jupiter. Mutta tämä antaa harhaanjohtavan kuvan punaisen kääpiön massasta. Jotta Jupiter olisi ”tähti”, edes pieni punainen sellainen,  pitäisi sen olla 75-80 kertaa massivisempi. Pienin tunnettu ydinfuusiota käyvä tähti on AB Doradus C jolla massaa 93 kertaa Jupiteri.

Aurinko on 1048 kertaa Jupiterin massa. Silloin Trappist-1 olisi 8% tästä eli 83,8 Jupiteria.