Kuva: Nasa.

Seismisillä tutkimuksilla on selvinnyt, että maapallon sisin ydin todella pyörii muuta planeettaa nopeammin. Tulos ratkaisee kymmenisen vuotta kestäneen tieteellisen väittelyn.

Jian Zhang kumppaneineen tutki Maan kiinteän ytimen liikettä vertaamalla kahden samalla paikalla tapahtuneen samanlaisen maanjäristyksen aiheuttamien seismisten aaltojen käyttäytymistä niiden lävistäessä planeettamme ytimen. Tutkimuksessa järistysparien väli vaihteli muutamasta vuodesta 35 vuoteen. Analysoituaan 18 paria tutkijat päättelivät Maan kiinteän sisäytimen pyörivän 0,009 sekuntia nopeammin vuodessa kuin muun planeetan.

Asiasta kertoo Kolumbian yliopiston tiedote, sillä Zhang on töissä siellä. Tulos julkaistiin Science-lehdessä. Ytimen liikkeen tunteminen on tärkeää muun muassa siksi, että se liittyy kiinteää ydintä ympäröivän nestemäisen ytimen tuottamaan magneettikenttään.