Savanni rehottaa Australiassa. Kuva: CSIRO Science Images

Kiitos kuuluu muu muassa kiinalaisille.

Kasvipeite on sankentunut maailmassa 20 vuodessa lähes neljän miljardin hiilitonnin verran, kertoo uusi tutkimus. Lisäkasvu hidastaa osaltaan ilmastonmuutosta poistamalla ilmakehästä enemmän hiilidioksidia.

Vihertymisestä on kiittäminen etenkin Kiinan valtaisia metsänistutuksia, savannien runsaampia sateita ja aiempien viljelypeltojen metsittymistä Venäjällä ja muissa entisen Neuvostoliiton alueen maissa.

Sateet ovat saaneet savannit puskemaan kasvillisuutta Australiassa, Afrikassa ja Etelä-Amerikassa. Myös ilmakehän suurempi hiilidioksidipitoisuus on saattanut voimistaa vihertymistä.

Havainnot perustuvat satelliittimittauksiin Maan pinnasta purkautuvista luonnollisista radioaalloista. Aiemmin maapallon biomassa on laskettu lähinnä mittaamalla metsäalaa. Nyt savannien lisäkasvu tuli selvästi näkyviin.

Vaikka kasvillisuuden kokonaismäärä on lisääntynyt, metsiä myös tuhoutuu jatkuvasti. Hävikki on suurinta Amazonin alueella ja Indonesian sademetsissä.

Tutkijat muistuttavat, että luonnon suurentunut hiilinielu ei poista sitä tosiasiaa, että ihmisten on vähennettävä kasvihuonepäästöjä. ”Ainoa keino vakauttaa ilmastojärjestelmä on supistaa maailman fossiilisten polttoaineiden päästöt nollaan”, sanoo CSIRO-tutkimuslaitoksen Pep Canadell australialaisen New South Walesin yliopiston tiedotteen mukaan. Canadell on yksi tutkimuksen tekijöistä.

Tutkimuksen julkaisi Nature Climate Change.

Maailma versoo kasvillisuutta entistä runsaammin