Älylaitteiden teho on kasvanut, kun transistorit ovat kutistuneet. Kuva: Japanexperterna.se / Wikimedia Commons

Nykyisiä piipohjaisia transistoreja ei voi enää juurikaan kutistaa, koska silloin kvanttimekaniikka alkaa häiritä laitteen toimintaa. Yhdysvaltalaiset tutkijat ohittivat tämän esteen vaihtamalla piin molybdeenidisulfidiin – voiteluaineeseen, jota myydään autojen varaosaliikkeissä.

Tietokoneiden ja muiden älyhärpäkkeiden kehitys on perustunut pitkälti yhä pienempiin puolijohdetransistoreihin. Voittokulku on tähän asti noudattanut niin sanottua Mooren lakia: samaan tilaan pakattu transistorimäärä on pystytty tuplaamaan kahden vuoden välein.

Tutkijat ovat kuitenkin olleet pitkään tietoisia, että raja on tulossa vastaan. Nyt on jo kaupan transistoreja, joiden hilaosa on hieman yli kymmenen nanometriä. Kun vielä nipistetään viisi nanometriä, kvanttimekaniikka astuu peliin.

Hila nimittäin säätelee transistorin kanavan läpi virtaavia elektroneja vähän samaan tapaan hana veden lorinaa altaaseen. Hila siis pysäyttää tai päästää elektronit eteenpäin – ellei se ole liian lyhyt. Raja on viisi nanometriä. Sitä tyngempi hila ei pysty pitämään elektroneja aisoissa.

”Tämä tarkoittaa, ettemme pysty sammuttamaan transistoreja”, tohtorikoulutettava Sujay Desai selittää Berkeley-laboratorion tiedotteessa.

Desay ja hänen kollegansa Berkeleyn, Stanfordin ja Texasin yliopistoista ohittivat tämän esteen hylkäämällä piin. He valmistivat transistorin piin sijaan hiilinanoputkista ja molybdeenidisulfidista (MoS2), jota käytetään muun muassa voiteluaineena.

Transistori toimi, vaikka hiilinanoputkihila oli vain yhden nanometrin mittainen. Vertailun vuoksi: ihmisen hius on peräti 50 000 nanometriä paksu.

”Teimme tähän asti pienimmän transistorin. Oikeilla materiaalivalinnoilla sähköisiä laitteita on siis vielä varaa kutistaa”, kehuu tutkija Ali Javey Berkeley-laboratoriosta.

Professori Moon Kimin mukaan uusi laite hukkasi vähemmän virtaa kuin piihin perustuva.

”Tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että tällä teknologialla rakennettua älypuhelinta ei tarvitsisi ladata niin usein”, hän sanoo Texasin yliopiston tiedotteessa.

Vaikka tulos on lupaava, vielä on runsaasti teknisiä pulmia ratkottavana, ennen kuin uusi transistori saadaan sarjatuotantoon.

”Näin pienten hilojen tuotanto vaatii uusia innovaatioita”, Kim kiteyttää.

Vesistöissä kasvavat toukat imevät muovia itseensä.

Mikromuovi eli alle viiden millin kokoinen ja vielä huomattavasti pienempi muovisilppu on tiedostettu valtavaksi ongelmaksi merissä ja vesistöissä.

Vaatteista, kosmetiikasta ja muista tuotteista irtoava mikromuovi päätyy luontoon eikä poistu sieltä. Ravinnon mukana sitä päätyy eläimiin, ja muovi kiertää ravintoketjussa.

Nyt Belfastin ja Readingin yliopistojen tutkijat ovat tehneet huolestuttavan havainnon. Hyttyset ja muut hyönteiset levittävät mikromuovia myös maanpäällisiin ravintoketjuihin, he raportoivat Biology Letters -lehdessä.

Hyönteisten toukat kasvavat vedessä, jossa ne siivilöivät mikroskooppisia muovinpalasia sisäänsä ruoan mukana. Muovi säilyy toukassa, kun se muodonmuutosten myötä kasvaa aikuiseksi hyönteiseksi.

Tutkijat syöttivät lintuhyttysen toukille mikroskooppisia muovinpalasia, kooltaan 2–15 mikrometriä. Mikrometri on millimetrin tuhannesosa. Mitä pienempää muovi oli, sitä enemmän sitä päätyi toukkiin.

Ällistyttävä havainto oli, että muovi ei hävinnyt toukista mihinkään, kun ne kokivat muodonmuutoksen ja kasvoivat aikuisiksi. Täysikasvuisessa lintuhyttysessä muovia oli huomattavia määriä.

”Toukat suodattavat ravintoa suuhunsa eivätkä ne erota, mikä on muovia ja mikä ruokaa. Ne syövät levää, joka on suunnilleen saman kokoista kuin mikromuovi”, kertoo eläintieteen professori Amanda Callaghan Belfastin yliopistosta The Guardian -lehdessä.

Callaghan pitää erittäin todennäköisenä, että myös muiden hyönteislajien vedessä elävät toukat syövät mikromuovia ja kuljettavat sitä aikuisina ympäriinsä. Hyönteiset päätyvät ruoaksi muun muassa linnuille, lepakoille ja hämähäkeille, ja sitä kautta muovia kulkeutuu maanpäällisiin ravintoketjuihin.

”Hyönteisparvien mukana muovia voi nousta ilmoille suuria määriä. Se on todella masentavaa. Tämä muovi ei katoa ikinä mihinkään”, tutkimusta johtanut Callaghan valittelee.

Englannissa mikromuovia on löydetty jo esimerkiksi päivänkorennoista ja vesiperhosista. Walesin joissa jopa puolella tutkituista hyönteisentoukista on mikromuovia sisuksissaan.

Merilinnuistakin on jo löydetty mikromuoveja, mutta aiemmin ei ole tutkittu, voisivatko ne levitä ravinnosta hyönteisten välityksellä.

”Tämä on aiemmin tuntematon reitti. Se altistaa sellaisetkin eläimet, jotka tavallisesti eivät muoville altistu. Emme vielä tiedä vaikutuksia”, Callaghan sanoo.