Pyyhkäisyelektronimikroskoopilla otettuja kuvia mikropartikkeleista. Parhaaksi uimariksi osoittautui kierukan muotoinen mikropartikkeli. Kuva: Leidenin yliopisto

Tavoitteena oli kehittää mikrouimari, joka voisi kulkea ihmisen kehon sisällä ja avustaa lääketieteellisissä operaatioissa.

Maailman pienin vene mitataan mikrometreissä, ja sillä mahtuisi seilaamaan vaikkapa ihmisen hiuksen sisällä.

Hollantilaisen Leidenin yliopiston tutkijat käyttivät elektronimikroskooppia ja 3d-tulostinta rakentaakseen 30 mikrometrin eli 0,03 millimetrin mittaisen veneen.

Tavoitteena oli kehittää hyvin pieni muotoiltu kappale, joka voisi tulevaisuudessa kulkea ihmisen kehon sisällä ja avustaa lääketieteellisissä operaatioissa.

Tutkimus julkaistiin Soft Matter -tiedelehdessä.

Kyseessä on niin sanottu mikrouimari, joka kulkee nesteen mukana ja jonka matkaa voisi seurata mikroskoopilla.

Keinotekoiset mikrouimarit voisivat auttaa ymmärtämään biologisten mikrouimareiden kuten bakteerien ja siittiöiden toimintaa.

Lisäksi itsestään liikkuvat uimarit voisivat esimerkiksi kuljettaa lääkkeitä ihmiskehossa.

”Tavoitteenamme on selvittää, minkä muotoinen partikkeli toimisi tähän tehtävään parhaiten. Jos mikrouimarin tavoitteena on esimerkiksi kuljettaa lääkeainetta tiettyyn paikkaan kehossa, sen täytyy pystyä kulkemaan itsenäisesti ja selviytyä ihmiskehon muodostamassa monimutkaisessa ympäristössä”, kertoi Leidenin yliopiston tutkija Daniela Kraft CNN:lle.

Kolmiulotteisen veneen lisäksi tutkijat tulostivat muun muassa piikikkään pallon, tähtialuksen, spiraalin ja kierukan. Pienin tulostetuista kohteista oli vain neljä mikrometriä pitkä.

Yksi mikrometri vastaa 0,001 millimetriä eli metrin miljoonasosaa. Esimerkiksi ihmisen hius on paksuudeltaan keskimäärin noin 40–180 mikrometriä.

Tutkimus on Kraftin mukaan siinä mielessä merkittävä, että aikaisemmin on pystytty tulostamaan ainoastaan muodoiltaan yksinkertaisia, pyöreitä mikropartikkeleita.

Kokeista selvisi, että kierukan muotoiset partikkelit kulkevat tähän mennessä testatuista muodoista parhaiten, sillä kääntyillessään ne pystyivät kiihdyttämään vauhtia.