Proteiinimolekyyli. Kaavakuva ihmisen seerumialbumiinin rakenteesta. Kuva: <span class="photographer">Nasa Marshall Space Flight Center.</span>
Proteiinimolekyyli. Kaavakuva ihmisen seerumialbumiinin rakenteesta. Kuva: Nasa Marshall Space Flight Center.

Kalifornian teknisen korkeakoulun uudella vaa'alla voi punnita vaikka proteiinimolekyylin.

Kalifornian teknisen korkeakoulun Caltechin fyysikot ovat rakentaneet maailman esimmäisen vaa’an, joilla voi punnita molekyylejä. Vaaka rekisteröi tuhat miljardia miljardia kertaa grammaa pienempiä painoja.

Vaaka on magneettikentässä värähtelevä pieni, jäähdytetty levy. Atomisuihku tiivistyy kylmän levyn pintaan, ja molekyylien paino muuttaa sen värähtelytaajuutta. Taajuus osataan mitata tarkasti. Tätä nykyä vaaka rekisteröi zeptogramman (10 potenssiin -21 grammaa) painonlisäyksen. Tämä on tyypillisen proteiinimolekyylin massa.

Keksinnön tehnyttä laboratoriota johtava professori Michael Roukes kertoo Caltechin tiedotteessa, että vaa’an herkkyyttä aiotaan seuraavaksi parantaa niin, että sillä voidaan punnita yksittäisiä vetyatomeja.

Vastaisuudessa molekyylejä saatetaankin tunnistaa entistä halvemmalla painon perusteella.

Superherkästä vaa’asta saa myös käyttökelpoisia sensoreita esimerkiksi ympäristönsuojelun ja lääketieteen sovelluksiin.

Caltechin tiedote .