Kallossa näkyvät iskun jäljet. Kuva: <span class="photographer">Javier Trueba / Madrid Scientific Films</span>
Kallossa näkyvät iskun jäljet. Kuva: Javier Trueba / Madrid Scientific Films

Tapaus sattui 430 000 vuotta sitten.

Espanjalais-yhdysvaltalainen tutkimusryhmä on löytänyt todisteet varhaisimmasta todennetusta murhasta. Arkeologiselta kaivaukselta Pohjois-Espanjasta löytyneessä kallossa on tutkijoiden mukaan selvät merkit lyömäaseen käytöstä. Nämä merkit ovat kaksi vammaa otsaluussa vasemman silmän yläpuolella.

Oikeuslääketieteellisen analyysin mukaan vammat ovat syntyneet iskusta tylpällä esineellä henkilön vielä eläessä. Iskut ovat myös tulleet perätysten, hieman eri kulmista.

Kallo löytyi Sima de los Huesosin luolaverkostosta, joka on kuuluisa lukuisista varhaisten ihmisten jäännöksistä. Alueelta on löydetty 28:n Homo-lajiin kuuluvan yksilön jäänteet, mutta tutkijat eivät ole täysin yksimielisiä, mille lajille ne kuuluvat. Monissa lähteissä pääepäilty on Homo heidelbergensis.

Luolakuoppaan, josta jäänteet ovat löytyneet, pääsee vain 13-metrisen pystysuoran kuilun kautta, eikä tutkijoilla ole aavistusta siitä, miten ihmiset ovat sinne aikoinaan päätyneet.

Vahvin teoria on, että varhaiset ihmiset olisivat käyttäneet sitä eräänlaisena hautausmaana. Jos joku on joutunut sinne elävänä, hänellä ei ole ollut mitään mahdollisuutta päästä sieltä yksin pois.

Koska iskuja kalloonsa saanut henkilö oli oletettavasti kuollut luolaan päätyessään, toisten ihmisten olisi pitänyt kantaa ja tiputtaa hänet sinne.

Tutkimuksen julkaisi PLoS ONE.