Planck ja kosmisen taustasäteilyn kuva.

Planck-luotain tarkensi kuvaa kaiken synnystä.

Euroopan avaruusjärjestön Esan Planck-luotain sammutetaan virallisesti keskiviikkona, kertoo tiedehankkeessa mukana ollut VTT. Viimeiset tieteelliset työnsä luotain sai hoidettua loppuun jo kuun alkupuolella.

Planck-luotain laukaistiin avaruuteen noin 1,5 miljoonaa kilometriä Maasta sijaitsevalle radalle toukokuussa 2009. Luotaimen saavutuksiin kuuluvat kosmisesta taustasäteilystä tehdyt mittaukset, joiden ansiosta maailmakaikkeuden ikä tarkentui 13,8 miljardiksi vuodeksi.

Mittaukset tehtiin suomalaisten tutkijoiden kehittämällä äärimmäisen herkällä ja tarkalla radiovastaanottimella. Mittaustulosten avulla voidaan arvioida yhä tarkemmin paitsi maailmankaikkeuden syntyä ja ikää myös pimeän aineen ja energian määrää. Näiden tulosten hyödyntäminen jatkuu, ja niitä julkaistaan ensi vuonna.

Luotain parkkeerataan eläkepäiviä viettämään turvalliselle kiertoradalle, missä se ei tule törmäyskurssille Maan tai Kuun kanssa. Siellä se pysyy satoja vuosia, Esa kertoo tiedotteessaan.