Maailmankaikkeus ulottuu ainakin noin 40 miljardin valovuoden etäisyydelle, vaikka voimme tehdä siitä suoria havaintoja korkeintaan noin 14 miljardin valovuoden päähän, Nature kertoo. Laskelma maailmankaikkeuden minimikoosta perustuu kosmisen taustasäteilyn ominaisuuksiin.

Yhdysvaltalaisen Montanan osavaltioyliopiston tutkijan Neil Cornishin johtamissa selvityksissä etsittiin taustasäteilystä toistuvia kuvioita, jotka johtuisivat siitä, miten varhaisen maailmankaikkeuden valonsäteet vaikuttivat toistensa kulkuun. Tällainen interferenssi jättäisi taustasäteilyyn samantapaisia jälkiä kuin ovat asfaltille lorahtaneen öljyläikän värirenkaat.

Jälkiä ei löytynyt. Taustasäteilyn nykyisestä mittaustarkkuudesta voitiin silloin laskea, että maailmankaikkeuden läpimitan täytyy olla vähintään 79 miljardia valovuotta. Kun mittaustarkkuus kasvaa, koon alaraja siirtynee lähivuosina vielä kauemmaksi.

Meistä katsoen 14 miljardin valovuoden tuolla puolen olevaa maailmankaikkeutta emme näe, koska valo ei ole vielä ehtinyt tulla sieltä tänne saakka. Tällainen oudolta tuntuva tilanne on mahdollinen siksi, että aivan alkuräjähdyksen ensi hetkillä maailmankaikkeus laajeni nykytiedon mukaan valoa nopeammin.