Maan sisuksen napavirtaus saattaa selittää, miksi magneettinen pohjoisnapa liikkuu niin vinhasti. Kuva: Esa

Magneettikentän käyttäytymiselle etsitään syytä maapallon sulasta ytimestä.

Maapallon magneettinen pohjoisnapa on alkanut käyttäytyä kummallisesti. Se liikkuu tätä nykyä niin nopeasti kohti Siperiaa, että maailman magneettista mallia täytyy päivittää vuotta ennakoitua aikaisemmin, kertoo Nature-tiedelehti.

Maan magneettikenttää kuvaava malli ohjaa kaikenlaista paikantamista maalla, merellä ja ilmassa. Yhdysvaltain ja ritannian puolustusvoimien käyttöön ylläpidettyä magneettista mallia hyödyntävät siviilikäytössä laiva- ja lentoliikenne ja kännykkäsovellukset, kuten Googlen Maps.

Malli päivitetään viiden vuoden välein. Aiemmalla päivityksellä piti mennä vielä tämä vuosi, mutta magneettikentän muutokset pakottavat kiirehtimään toimenpidettä.

”Virhe kasvaa koko ajan”, kommentoi Naturelle geotieteilijä Arnaud Chuillat Coloradon Boulder-yliopistosta ja Yhdysvaltain meren- ja ilmastontutkimuslaitoksesta Noaasta.

Maan magneettikenttä syntyy, kun sula rauta pyörii syvällä maan sisuksissa. Virtaava metallisula on kuin polkupyörän dynamo, joka tuottaa sähkövirran, joka taas synnyttää maapallon muuttuvan magneettikentän.

Kenttä ei ainoastaan auta suunnistamisessa planeetan päällä vaan myös suojelee meitä avaruudesta tulevalta säteilyltä.

Magneettinen napa on aina elänyt. Liike on kuitenkin nopeutunut 1990-luvun puolivälistä lähtien.

Napa on matkustanut Kanadan alueelta kohti Siperiaa 55 kilometrin vuosivauhtia. Aiemmin vauhti oli vain 15 kilometriä vuodessa.

Viime vuoden aikana magneettinen napa oli jo planeetan itäpuoliskolla. Nopea muuttovauhti tekee juuri pohjoisnavan alueen alueesta virheille alttiin.

Magneettisen mallin pikapäivityksen tarpeen nosti navan ennakoimattomien liikkeiden lisäksi väliaikainen geomagneettinen pulssi, joka havaittiin 2016 Etelä-Amerikan pohjoisosan ja itäisen Tyynenmeren alla.

Sekä vuonna 2016 huomattu magneettikentän muutos että navan vinha vaellus itään hakevat vielä selitystään. Selvää on, että niiden takana täytyy olla maan sisuksissa tapahtuvat virtauksen vaihtelut, mutta millaiset?

Geomagneettisen pulssia voivat selittää hydromagneettiset aallot, jotka nousevat maapallon ytimestä.

Navan siirtyminen saattaa puolestaan johtua nopeista raudan napavirtauksista, joita Euroopan avaruusjärjestön Esan Swarm-satelliitit ovat havainneet maan ytimessä. Virtaukset liikkuvat 40 kilometriä vuodessa. Vauhti on kolminkertainen tavanomaiseen virtausnopeuteen verrattuna.

Napavirtaus ilmeisesti heikentää Kanadan alla olevaan magneettikenttää. Magneettisen navan sijainti on kiinni kahdesta magneettikentän kaistaleesta, joista toinen sijaitsee Kanadan ja toinen Siperian alla.

”Siperian kaistale näyttää voittavan kisan”, selittää Leedsin yliopiston geofyysikko Philip Livermore Naturen jutussa.

Maailman magneettinen malli päivitetään tammikuun lopussa. Se oli tarkoitus tehdä vielä aikaisemmin, mutta Yhdysvaltain hallinnon sulku esti ripeämmän aikataulun.

Arttu

Hienoa, että magneettisuusnapa siirtyy. Muutosta vähän kaivattaiskin tälle kiviplaneetalle. Eli toisin sanoen ihmiset ei muutu, ennen kuin ilmasto muuttuu, niin radikaalisti, että ihmiskuntaa pyörittävä koneisto  menee täysin kaaokseen. Tässä tulee niin paljon hyvää, ettei moni tiedäkään, ei vain ihmisille vaan koko planeetan elämälle, koska napojen vaihdos tai siirtyminen aiheuttaa muutoksia myös merivirroissa ja siten ilmasto tulee muuttumaan niin radikaalisti, että ilmastopakolaisuus tulee olemaan avain ana lähivuosikymmeninä. Ihmisten kehittämä taistelu ilmastonmuutosta vastaan on ihan tyhjän kanssa. Ainoa asia mistä meidän pitäisi taistella, on kuinka myrkyttää itseämme vähemmän niillä saasteilla ja alkaa kehittämään uusia kestäviä energiantuotanto muotoja jotka on jo olemassa, mutta mitä valtaeliitti ei halua päästää julki koska näillä perverssit vallanhamuajat katsovat vain omaa napaansa ja kuinka voisivat lisätä kärsimystä ihmisille ja planeetalle. Onneksi planeettamme auttaa "vähän" tässä heräämisprosessissa, kun moni tulee menettämään oman safezonensa. Niin hienoja aikoja tulossa!

Neutroni kirjoitti:
SamBody kirjoitti:
Tilanteen stabilisoimiseksi luotamme Suomen hallituksen kykyyn innovoida kansalaisille uusia veroja ja maksuja. Sillä on näyttöä kyvyistään!

Jos magneettikenttä riippuisi Suomen hallituksen ahneudesta, se olisi neutronitähden luokkaa, ainakin miljoona teslaa.

Eipäs herjata. Kyllä pieni Suomi voi pysäyttää magneettinavan siinä kuin ilmastonmuutoksenkin. Ja tähänhän (melkein) kaikki puolueet ovat jo sitoutuneet!