Se on himmeä ja kiertää Maan kerran 50 päivässä. Nyt kysytään, onko se Maan uusi kuu, vai pala avaruusromua.

Viikko sitten yhdysvaltalainen tähtitieteen harrastaja löysi taivaalta himmeän nopeasti liikkuvan kohteen. Hän lähetti kohteen paikan sähköpostilla Pikkuplaneettakeskukseen (Minor Planet Center, Cambridge, Massachusetts), joka pitää kirjaa asteroidien ja komeettojen radoista. Kohde nimettiin J002E3:ksi. Pian kuitenkin selvisi, että se kiertää Auringon sijasta Maata.

Mitä todennäköisimmin kyse on avaruusromusta, mutta tutkijoiden hämmästykseksi J002E3:sta ei ole toistaiseksi pystytty yhdistämään keinotekoiseen kiertolaiseen. “On hyvin epätodennäköistä, että kappale on luonnollinen“, toteaa Harvard-Smithsonian Pikkuplaneetakeskuksessa työskentelevä Brian Mardsen Sky and Telescopen verkkouutisissa. “Olen todella hämmästynyt, jos tämä osoittautuu Maan sieppaamaksi asteroidiksi.“

Jos J002E3 kuitenkin osoittautuu luonnolliseksi siitä tulee Maan kolmas kuu. Yksi on kaikille tuttu. Toisen, hevosenkegän muotoisella radalla liikkuvan satelliitin, löytämiseen osallistui Seppo Mikkola Tuorlan Observatoriosta.