Venuksen eteläinen puolisko ultraviolettivalossa. Kuva: <span class="photographer">ESA © 2007 MPS for VMC Team MPS/DLR-PF/IDA.</span>
Venuksen eteläinen puolisko ultraviolettivalossa. Kuva: ESA © 2007 MPS for VMC Team MPS/DLR-PF/IDA.

Sisarplaneettamme Venuksen kaasukehää ruotimalla yritetään selvittää, miksi siitä kehittyi niin erilainen kuin Maa.

Miksi kasvihuoneilmiö nosti Venuksen lämpötilaa peräti viidelläsadalla asteella ja Maan vain 25 asteella? Asiaa selvitellään kahdeksassa uudessa tutkimusraportissa, joissa kartoitetaan Venuksen kaasukehää.

Raportit perustuvat Venus Express –luotaimen ensimmäisen vuoden havaintoihin, ja ne julkaistaan tänään Nature-lehdessä. Tutkimuksiin osallistui myös Ilmatieteen laitoksen ja Helsingin yliopiston fysikaalisten tieteiden laitoksen väkeä.

Venus on massaltaan, tiheydeltään ja kemialliselta koostumukseltaan suunnilleen samanlainen kuin oma planeettamme. Siksi sitä nimitetään usein Maan sisarplaneetaksi.

Jostain syystä Maasta kuitenkin kehittyi elämälle sopiva valtamerien planeetta ja Venuksesta rutikuiva, tulinen pätsi, jonka paksussa hiilidioksidipitoisessa kaasukehässä leijuvat rikkihappopilvet. Tutkijoita kiinnostaa myös se, milloin Venuksen ja Maan tiet erosivat: ehkä elämällä oli sittenkin aikaa kehittyä myös Maan sisaren pinnalle?

Kansainväliset tutkijaryhmät tarkastelivat esimerkiksi Venuksen kaasumassojen liikettä ja lämpötilaa. He löysivät esimerkiksi ensimmäistä kertaa merkkejä ukkosen kaltaisista sähköisistä myrskyistä.

Suomalaiset analysoivat Euroopan avaruusjärjestö ESA:n Venus Expressissä olevan ASPERA-4 –ilmaisimen mittauksia. Niistä selviää, miten nopeasti kaasukehästä karkaa happea ja vetyä. Tulokset liittyvät siis Venuksen veden kohtaloon, ja siten sen kasvihuoneilmiön historiaan.

Vielä ei tiedetä syytä Venuksen rajuun kasvihuoneilmiöön, mutta ESA:n ruotsalainen tutkija Håkan Svedhem optimistinen: "Nyt havaitut ilmiöt auttavat ymmärtämään, miksi Venus ja Maa kehittyivät täysin eri rataa."