Kolmen nuoren tähden ympäriltä erottui ensimmäistä kertaa maankaltaisiin planeettoihin tarvittavat raaka-aineet. Kaiken lisäksi aineet olivat suunnilleen samalla etäisyydellä tähdestä in Maa on Auringosta.
Kansainvälinen tutkijaryhmä, joka käytti ka...

Kansainvälinen tutkijaryhmä, joka käytti kahta 8,2 –metristä VLT-kaukoputkea (Very Large Array), sai spektrin nuoria tähtiä ympäröivän protoplanetaarisen kiekon pölystä. Lähellä tähteä oleva pöly osoittautui silikaattikiteiksi eli hiekaksi. Kiteiden keskimääräinen koko on 0,001 milliä. Sekin näkyy, että ne ovat muodostuneet yhdistymällä vielä pienemmistä pölyhiukkasista. Tietokonemalleissa tähteä ympäröivään pölykiekkoon syntyy maankaltainen planeetta juuri silloin, kun kiekon sisäosissa on runsaasti hiekkaa.

Hollantilainen tähtitieteilijä Rens Waters, joka kuuluu tuloksen saaneeseen tutkimusryhmään, on innoissaan. "Paikalla ovat kaikki tarvittavat raaka-aineet ja niistä on alkanut muodostua suurempia ja suurempia 'kokkareita'. Lopulta tällaiseen kiekkoon syntyy lähes väistämättä maankaltainen planeetta", hän sanoo Euroopan Eteläisen observatorion lehdistötiedotteessa.