Brasiliassa huoltoasemilta saa myös etanolia. Sen tuotanto voi aiheuttaa merkittävät hiilidioksidipäästöt. Kuva: <A HREF=http://en.wikipedia.org/wiki/File:Sao_Paulo_ethanol_pump_04_2008_>Wikimedia Commons</A>.
Brasiliassa huoltoasemilta saa myös etanolia. Sen tuotanto voi aiheuttaa merkittävät hiilidioksidipäästöt. Kuva: Wikimedia Commons.

Maan päästöjen ottaminen huomioon tekee ilmastopolitiikasta halvempaa ja auttaa säästämään metsiä.

Metsän kaataminen pellon tieltä tuottaa kasvihuonekaasujen päästöjä siinä missä teollisuus ja fossiilisten energianlähteiden polttaminen. Maan hiilinielujen ja -lähteiden vaikutusta ei kuitenkaan oteta huomioon nykyisessä ilmastopolitiikassa.

Uuden tutkimuksen mukaan maankäytön muutosten unohtaminen voi johtaa massiiviseen metsäkatoon ja hiilipäästöjen vähentämisen kalliimpaan hintaan.

Tulosten mukaan parempi maataloustekniikka tulee olemaan hiilirajoitteisessa tulevaisuudessa yhtä tärkeää kuin kuin uudet energiatekniikat.

Yhdysvaltalaistutkijat mallinsivat maankäytön muutoksiin liittyviä taloudellisia voimia tietokoneohjelmalla, joka vertasi erilaisia skenaarioita. Malli huomioi talouden, energian, maatalouden, maankäytön muutokset, päästöt ja kasvihuonekaasujen pitoisuudet sen selvittämiseksi, miten ihmisen päätökset vuorovaikuttavat luonnollisten, ilmastoa säätelevien prosessien kanssa.

Tutkijat määrittelivät hiilidioksidipitoisuudelle ylärajan ja vertailivat kahta poliittista vaihtoehtoa pitää ilmakehä tämän pitoisuuden alapuolella. Ensimmäisessä asetettiin vero sekä päästöille maasta ja maankäytön muutoksista että teollisuudesta ja fossiilisten polttoaineiden käytöstä. Toisessa vero kohdistui vain teollisuuteen ja fossiilisiin polttoaineisiin.

Maahan liittyvien päästöjen unohtaminen johti muiden kuin talousmetsien lähes täydelliseen katoamiseen vuoteen 2100 mennessä lähinnä bioenergiakasvien viljelyn takia. Jos maankäyttö otettiin huomioon, metsäpinta-ala lisääntyi, vaikka bioenergian käyttö silti lisääntyi huomattavasti nykyisestä.

Lisäksi maailmanlaajuisten päästöjen vähentämisen kustannukset jäivät maa huomioiden puoleen siitä vaihtoehdosta, jossa maankäyttöä ei huomioitu.

Tutkimus osoitti myös, että maatalouden tuottavuuden jatkuvaa parantamista erityisesti maissin, vehnän, ohran ja riisin osalta tarvitaan, jotta rajallisesta viljelymaasta saadaan suurin sato irti. Tämä tarkoittaa, että maatalouden tuottavuuden parantaminen voi olla hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi yhtä tärkeää kuin parannukset energiateknologiaan.

Tutkimuksen julkaisi tämän viikon Science.

Afrikkalaisten paikallislintujen immuunijärjestelmä on huomattavasti virittyneempi taistelemaan sikäläisiä taudinaiheuttajia vastaan.

Muuttolinnut kasvattavat kesäisin poikasensa pohjoisessa välttyäkseen tropiikin taudeilta. Tämä kävi ilmi, kun ruotsalaisessa Lundin yliopistossa tutkittiin yli tuhannen lintulajin evoluutiohistoriaa ja immuunijärjestelmää.

Kun poikaset syntyvät Pohjolassa, lintujen ei tarvitse ylläpitää yhtä kattavaa immuunijärjestelmää kuin Afrikassa pysyttelevien serkkujensa.

Tutkijat analysoivat 1 300 lintulajin sukupuut ja vertailivat eurooppalaisten ja afrikkalaisten paikallislintujen sekä muuttolintujen immuunijärjestelmää.

Euroopassa pysyvästi elävillä linnuilla ja muuttolinnuilla on trooppisiin taudinaiheuttajiin nähden paljon suppeampi immuunijärjestelmä kuin afrikkalaisilla linnuilla. Se on yllättävää, sillä muuttolintujen ajattelisi tarvitsevan suojaa troopiikin taudeilta etelässä talvehtiessaan.

Ne eivät kuitenkaan näytä olevan immuunipuolustukseltaan erilaisia kuin Euroopassa ympäri vuoden elävät serkkunsa. Sekä eurooppalaiset paikallislinnut että talveksi Afrikkaan muuttavat lajit ovat kaikki alun perin kotoisin Afrikasta.

Tutkijat esittävät, että monipuolisen ja vahvan immuunijärjestelmän ylläpito ja kehittyminen on evoluutiossa luultua kalliimpaa. Sen hintana voi esimerkiksi olla erilaisten autoimmuunisairauksien kehittyminen.

Linnut ovat altteimpia taudeille kohdatessaan taudinaiheuttajat ensimmäistä kertaa. Niinpä syntyvät poikaset olisivat tropiikissa heikoilla. Evoluutio näyttää varmistaneen, että linnut muuttavat pesimään pohjoiseen, jossa tauteja ei ole niin paljon. Näin linnut selviävät yksinkertaisemmalla immuunijärjestelmällä.

”Kun muuttolinnut pesivät, ne ovat siirtyneet pois tautivyöhykkeiltä eivätkä tarvitse niin monipuolista puolustusta. Tästä on sekin etu, että immuunijärjestelmän itsensä sairaudet ja ongelmat ovat huomattavasti epätodennäköisempiä”, selittää tohtori Emily O'Connor Lundin yliopiston tiedotteessa.

Ilmastonmuutos näyttää siirtävän myös taudinaiheuttajien rajoja kohti pohjoista. Reuna-alueilla elävät linnut voivat sopeutua tähän siirtymällä pohjoisemmaksi.

Kun elinalueiden pohjoisraja tulee lopulta vastaan, jää nähtäväksi miten lintujen immuunijärjestelmä pystyy selviämään niille vieraista taudinaiheuttajista.

Tutkimuksen julkaisi Nature Ecology & Evolution.