Auringon kaksoisolennon ja sen kiertolaisen kohtaloita tarkkaili Alma, joka koostuu 66 radioteleskoopista. Ne tähystävät avaruutta Atacaman autiomaassa Chilessä.

Elämälle käy siinä kyllä kalpaten.

Miten käy Maa-paralle, kun Aurinko muutaman miljardin vuoden päästä paisuu punaiseksi jättiläiseksi? Se kärähtää, muttei katoa, arvelee kansainvälinen astronomiryhmä.

Tutkijat kurkistivat Maan todennäköiseen tulevaisuuteen Alma-radioteleskoopilla. 66 yksittäisestä teleskoopista koostuva Alma pantiin tarkkailemaan L2 Puppis -nimistä jättiläistähteä, joka sijaitsee yli kahdensadan valovuoden päässä meistä Peräkeulan eli Puppiksen tähdistössä. Avaruuden mitoissa se majailee naapurissa.

”Saimme selville, että L2 Puppis on noin kymmenen miljardia vuotta vanha”, kertoo Ward Homan belgialaisen Leuvenin yliopiston tiedotteessa.

”Viisi miljardia vuotta sitten tähti oli lähes täydellinen Aurinkomme kaksonen. Sillä oli sama massa. Sitten se menetti siitä kolmanneksen. Sama tulee tapahtumaan Auringolle”, Homan lisää.

Viiden miljardin vuoden kuluttua Aurinko on kasvanut punaiseksi jättiläiseksi, joka on yli sata kertaa suurempi kuin nykyinen tähtemme. Voimakas tähtienvälinen tuuli riistää siltä massaa. Seitsemän miljardin vuoden päästä Auringosta on jäljellä pieni valkoinen kääpiö.

”Silloin se on noin Maan kokoinen mutta paljon raskaampi. Teelusikallinen valkoisen kääpiön ainetta painaa noin viisi tonnia”, professori Leen Decin sanoo.

Auringon muodonmuutos vaikuttaa dramaattisesti nykyiseen aurinkokuntaamme. Punainen jättiläinen nielaisee Merkuriuksen ja Venuksen, ja ne tuhoutuvat.

”Maan kohtalo on sen sijaan epävarma”, Decin sanoo. Jättiläis-Aurinko tulee todennäköisesti tuhoamaan kaiken elämän planeetaltamme. Maan kivisydän saattaa kuitenkin selvitä ja jatkaa olemassaoloaan valkoisen kääpiön kiertolaisena.

Siihen vihjaa kappale, jonka tutkijat havaitsivat kiertävän L2 Puppista 300 miljoonan kilometrin päässä. Heidän mukaansa kiertolainen on todennäköisesti malli Maamme tulevaisuudennäkymistä.

Tutkimuksen julkaisi Astronomy & Astrophysics.