Vehnä on maapallon tärkein leipävilja. Kuva: FAO.

Tappava ruostesieni on jo levinnyt Afrikasta Aasiaan.

Vehnä on ihmiskunnan peruskauraa, jota moni syö päivittäin. Nyt Afrikassa kehittynyt ruostesieni uhkaa kuitenkin suurinta osaa maapallon vehnäsadosta. Sienitauti on levinnyt hiljattain Jemeniin ja sen arvioidaan saavuttavan Etelä-Aasian neljässä vuodessa.

Tuholainen on nimeltään vehnän mustaruoste (Puccinia graminis) ja sitä esiintyy myös Suomessa. Tähän asti mustaruosteesta ei ole ollut suurta huolta maanviljelijöille, sillä useat vehnälajikkeet ovat sille vastustuskykyisiä. Ugandassa vuonna 1999 sienestä kehittynyt muoto Ug99 on kuitenkin niin uusi tulokas, ettei yhdellekään lajikkeelle ole kehittynyt aseita sitä vastaan.

Satotappiot ovat tähän mennessä olleet vähintään 40 prosenttia ja niiden odotetaan kasvavan. Kukaan ei tiedä miten laajoiksi sienen tuhot voivat kasvaa ja kuinka suuriin satotappioihin maailman on varauduttava.

Ug99 on nitistettävissä sienimyrkyillä, mutta suurimmalla osalla maapallon maanviljelijöitä ei ole varaa kasvinsuojeluaineisiin. Tutkijat ovat jo ryhtyneet etsimään sienelle vastustuskykyisiä kantoja, mutta niiden kasvattaminen suuressa mitassa vie vuosia.

Vitsauksesta kertoi Nature.