Asteroidiin iskevä ydinlataus vapauttaisi valtavasti energiaa. Taiteilijan näkemys. Kuva: Nasa

Yhdysvaltain nykyiset ydinkärjet riittäisivät siihen, että hyvin suuren asteroidin rata muuttuisi, jos sellainen vaara ilmestyisi kuin tyhjästä.

Kylän kokoinen asteroidi Bennu kiertää Aurinkoa kaukana, 87 miljoonan kilometrin päässä maapallolta. Sen vauhti on yli 100 000 kilometriä tunnissa.

Vuonna 2135 sen rataa tarkkaillaan Maassa paljon nykyistä huolellisemmin. On nimittäin yksi mahdollisuus 2 700:sta, että se iskeytyisi maapalloon. Päiväkin on laskettu, 21. syyskuuta.

Nyt on paljastunut, että Yhdysvaltain hallitus on jo varautunut Bentuun ja muihin asteroideihin, jotka ehkä uhkaavat Maata.

Isku toteutettaisiin pienillä asteroidiin iskevillä raketeilla tai raketeilla, joissa on ydinlatauksia. Hankkeen nimi on Hypervelocity Asteroid Mitigation Mission, lyhyemmin Hammer. Suomeksi se tarkoittaa suunnilleen ”suurella nopeudella lentävän asteroidin poikkeutuslento”.

Maata uhkaava asteroidin voisi tuhota 8,8-tonninen ”iskulaite”, joka ohjattaisiin suoraan asteroidiin. Ison asteroidin puolestaan voisi tehdä vaarattomaksi ydinlataus, joka räjähtäisi asteroidin lähellä tai asteroidissa ja muuttaisi sen rataa.

”Jos asteroidi on pieni ja havaitsemme sen ajoissa, voisimme tuhota sen iskulaitteella”, kertoo fyysikko David Dearborn uutispalvelu Buzzfeedille. Hän on Lawrence Livermoren kansallisen laboratorion fyysikko.

Asteroidia tuhoavaa alusta suunnittelivat ja piirrustivat jo 2010-luvun alussa Yhdysvaltain avaruushallinto Nasa ja maan energiaministeriön kaksi aselaboratoriota ja ydinturvasta vastaava ministeriö.

Suunnitelmat esitellään 2018 toukokuussa asteroidien asiantuntijoiden kokouksessa Japanissa. Raportti on myös tiedejulkaisussa Acta astronautica.

Nasalla on Maan läheltä kulkevien kohteiden tutkimuskeskus. Tähän asti se on listannut 73 asteroidia, jotka voisivat olla vaaraksi maapallolle.

Niiden koko vaihtelee talon koosta stadionin kokoluokkaan. Maahan törmäyksen todennäköisyys on yleensä aika aika pieni. Suurin törmäyksen todennäköisyys on asteroidilla 410777. Se kohtaa radallaan Maan todennäköisyydellä 1/1 600.

Asteroidien uhkaa tutkineet ovat aina pitäneet torjunnassa ydinasetta hyvänä vaihtoehtona, vaikka muissa piireissä sitä on vastustettu, sanoo Dearborn.

Asteroidien asiantuntijat pohtivat tässä työssä, mitä vaadittaisiin että Bennun rataa saataisiin muutettua. Bennu on noin 500 metriä leveä, ja se painaa noin 80 miljardia kiloa.

Jos siihen iskisi ydinlataus, räjähdys vapauttaisi energiaa noin 23 kertaa enemmän suurin koskaan räjäytetty vetypommi.

Jos Maata uhkaa yllättäen hyvin suuri asteroidi, voi sen raportin mukaan ohjata sivuun vain ydinlatauksella.

Yhdysvaltain nykyiset ydinkärjet riittäisivät siihen, että hyvin suuren asteroidin rata muuttuisi, jos sellainen ilmestyisi kuin tyhjästä, sanoo Dearborn.

Ihanne olisi, että moni ydinräjähteitä sisältävä alus kulkisi juuri asteroidin edessä. Sieltä ne iskisivät asteroidiin törmäyksissä, joissa nopeus on yli 35 000 kilometriä tunnissa.

Ajatus on hidastaa asteroidin kulkua. Sen rata vajoaisi alemmas Aurinkoa ja pois kiertoradalta, jossa se voisi törmätä Maahan.

On vaikea laskea tarkalleen, missä ja milloin asteroidi iskeytyisi Maahan. Isojen kivien rataan vaikuttaa jatkuvasti esimerkiksi aurinkotuulen ja jättiplaneetta Jupiterin painovoima.

Maata uhkaavan asteroidin räjäytykseen on jo suunnitelma

JPI kirjoitti: Tai ESA halkaisee asteroidin kolmeen osaan, jotka tippuvat USAan, Venäjälle ja Kiinaan. 😁 Loistoidea EU:lle maailmanpoliittisen painoarvon kasvattamiseen. Joku paikallista damagea aiheuttava pikkupala vielä Englantiin näpäytykseksi ja epäilyjen lieventämiseksi. Mikä siinä voisi muka mennä pieleen, kun EU-poliitikot käärivät hihat ja alkavat toimeen?

Suurtutkimuksessa tarkasteltiin kokonaisia tyttöikäluokkia, joista noin puolet otti rokotteen ja puolet ei.

Papilloomavirusta ja sen aiheuttamia syöpiä ehkäisevä hpv-rokote ei ole lisännyt rokotettujen suomalaisten tyttöjen riskiä sairastua autoimmuunisairauksiin ja erilaisiin arvoituksellisiin oireyhtymiin. Tämä havaittiin suomalaisessa suurtutkimuksessa, joka julkaistiin Vaccine-lehdessä.

Hpv-rokote tuli kansalliseen rokotusohjelmaan vuoden 2013 lopussa. Tutkimuksessa olivat mukana kaikki tytöt, joilla oli mahdollisuus saada rokote rokotusohjelman puitteissa vuosina 2013–2016. Heitä oli kaikkiaan 240 605.

Näistä tytöistä rokotteen otti hiukan yli puolet, 56 prosenttia. Tutkimuksessa vertailtiin rokottamattomien ja rokotettujen sairastamista kansallisten hoitoilmoitusrekisterien perusteella.

Kävi ilmi, että rokotuksen 11–15-vuotiaana saaneilla ei ollut merkitsevästi suurempi riski sairastua kuin saman ikäisillä rokottamattomilla tytöillä.

”Tutkimuksessa tarkasteltiin riskisuhdetta 38 taudin osalta. Mukaan valikoitiin sairauksia, joiden kohdalla on esitetty epäilyjä, että rokottaminen saattaisi lisätä niiden esiintymistä”, kertoo ylilääkäri Hanna Nohynek Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta. Nohynek oli yksi tutkimuksen tekijöistä.

Tarkastelussa olivat esimerkiksi monimuotoinen paikallinen kipuoireyhtymä, krooninen väsymysoireyhtymä sekä tyypin 1 diabetes.

Epäilyt ovat Nohynekin mukaan perustuneet ajalliseen yhteyteen eli siihen, että lapsi on sairastunut rokotteen ottamisen jälkeen.

Ryhmä suomalaisia vanhempia on arvellut, että heidän lapsensa ovat sairastuneet rokotuksen takia. Sairastuminen rokotuksen jälkeen ei kuitenkaan vielä tarkoita, että rokotus on sairastumisen syy.

Yhteyden todentamiseksi rokotettujen sairastuvuutta täytyy verrata rokottamattomiin. Näin tutkimuksessa tehtiin, eikä merkitsevästi kohonnutta riskiä mihinkään sairauteen löytynyt.

”Vastaavia tuloksia on saatu Norjassa ja Tanskassa. Tämä on yksi näyttö lisää siitä, että hpv-rokotus on turvallinen”, Nohynek arvioi.

Rokotus hpv-virusta vastaan suojaa kohdunkaulan syövältä, koska kohdunkaulan syöpä saa alkunsa virusinfektiosta. Sitä aiheuttava papilloomavirus tarttuu herkästi seksissä. Kondomikaan ei siltä täysin suojaa.

Viime vuosina on selvinnyt, että hpv-infektio on yhteydessä myös erilaisiin suun ja kurkun, peräaukon ja peniksen alueen syöpiin. Yhdysvaltalaisten tutkimusten mukaan hpv:stä johtuvat syövät ovat lähes yhtä yleisiä molemmilla sukupuolilla.

Tulevaisuudessa hpv-rokote saatetaan antaa koulussa maksutta myös pojille. THL:n työryhmä vertailee parhaillaan poikien rokottamisen kustannuksia ja hyötyjä.

Luonnossa elävät maitovalaat saavat syöpiä ihmisen mereen päästämistä ympäristömyrkyistä. Kuvan yksilöt uivat akvaariossa. Kuva: Wikimedia Commons

Meriin kulkeutuvat kemikaalit ovat lisänneet syöpiä esimerkiksi maitovalailla ja merileijonilla. Mikromuovitkin saattavat olla syöpävaarallisia eläimille.

Joskus sanotaan, että ihminen on maapallon syöpä. Asia saattaa olla kirjaimellisesti näin, pohtii ryhmä tutkijoita Nature Ecology & Evolution -lehdessä hiljattain ilmestyneessä artikkelissa.

Kyse on siitä, että ihmisen toiminta ja planeetan saastuminen aiheuttavat syöpää myös muille eläimille kuin meille itsellemme. Tiettyjen kemikaalien päätyminen meriin on yhdistetty syöpien lisääntymiseen joillain eläinlajeilla.

Kun ihminen rouhii luonnon ekosysteemejä sirpaleiksi, geneettinen monimuotoisuus vähenee, mikä sekin voi johtaa haitallisten mutaatioiden ja kasvainten yleistymiseen. Mekanismeja on monia.

”Ihmiset voidaan määritellä syöpää aiheuttavaksi lajiksi tai tekijäksi. Muokkaamme ympäristöä tavalla, joka aiheuttaa syöpää villieläimissä”, syövän evoluutiota tutkivan biologin Frédéric Thomasin johtama ryhmä kirjoittaa.

Ryhmä kokoaa katsauksenomaisessa artikkelissa yhteen tutkimustietoa siitä, millä tavoin ihmisen toiminta on johtanut syöpien yleistymiseen villieläimillä. Näkökulma on tuore, sillä luonnossa elävien eläinten syöpiä on tutkittu erittäin vähän.

Pahasti saastuneen St. Lawrence -joen suulla Kanadassa elävillä maitovalailla on todettu huomattavan paljon syöpiä. Jo vuosituhannen alussa tehdyssä tutkimuksessa huomattiin, että tutkituista aikuisista maitovalaista lähes kolmasosa kärsi jonkinlaisesta syöpäkasvaimesta.

Yleisin syöpä valailla oli suoliston adenokarsinooma. Maitovalaiden elinympäristöä saastuttavat muun muassa alumiinisulattamoilta vuotavat myrkyt.

Kalifornianmerileijonilla puolestaan esiintyy syöpää, joka on yhdistetty klooripohjaisten torjunta-aineiden käyttöön. Tšernobylin ydinonnettomuuden jäljiltä havaittiin, että ulkoiset kasvaimet eräissä linnuissa yleistyivät todennäköisesti lisääntyneen taustasäteilyn seurauksena.

Muovisaaste voi kaiken muun pahan lisäksi johtaa syöpäkasvainten kehittymiseen sille altistuneilla eläimillä, tutkijat kirjoittavat. Luontoon päätyvässä muovijätteessä on erilaisia kemikaaleja, jotka voisivat riittävän suurissa määrissä altistaa eläimiä syövälle. Toki muovijäte ja mikromuovit ovat luonnolle valtava ongelma muutenkin.

Aihetta on tutkittu niukalti ehkä siksikin, että villieläinten kasvaimet tuntuvat melko pieneltä asialta, kun ilmasto lämpenee ennätystahtia ja lajeja katoaa planeetalta nopeammin kuin koskaan ennen. Syöpäsairaudet ovat silti yksi monista tekijöistä, jotka voivat rampauttaa eläinpopulaatioiden hyvinvointia ja heikentää niiden toipumiskykyä kriiseistä.

”Villieläinten syöpäkasvaimet ovat täysin unohdettu tutkimusala, ja haluamme herätellä tutkimusta tästä aiheesta”, kertoo evoluutiobiologi Mathieu Giraudeau Arizonan osavaltionyliopistosta tiedotteessa.

Syövän kehitys on monen tekijän summa. Yksi riskitekijä on geneettisen monimuotoisuuden romahtaminen, kun ahtaalle ajetut eläinpopulaatiot pienenevät. Samalla eläimistä voi tulla herkempiä tauteja ja syöpää aiheuttaville tekijöille, joita ne elinympäristössään kohtaavat.

Jopa niinkin kaukaa haetulta tuntuva asia kuin valosaaste saattaa altistaa eläimiä syövälle. Jatkuvasti valaistuilla alueilla elävien eläinten melatoniinin ja muiden hormonien tuotannon häiriintyminen voi periaatteessa johtaa jopa syöpien kehitykseen samalla tavoin kuin ihmisilläkin. Yöaikainen valoaltistus etenkin vuorotyötä tekevillä naisilla on yhdistetty kohonneeseen rintasyöpäriskiin.