Asteroidiin iskevä ydinlataus vapauttaisi valtavasti energiaa. Taiteilijan näkemys. Kuva: Nasa

Yhdysvaltain nykyiset ydinkärjet riittäisivät siihen, että hyvin suuren asteroidin rata muuttuisi, jos sellainen vaara ilmestyisi kuin tyhjästä.

Kylän kokoinen asteroidi Bennu kiertää Aurinkoa kaukana, 87 miljoonan kilometrin päässä maapallolta. Sen vauhti on yli 100 000 kilometriä tunnissa.

Vuonna 2135 sen rataa tarkkaillaan Maassa paljon nykyistä huolellisemmin. On nimittäin yksi mahdollisuus 2 700:sta, että se iskeytyisi maapalloon. Päiväkin on laskettu, 21. syyskuuta.

Nyt on paljastunut, että Yhdysvaltain hallitus on jo varautunut Bentuun ja muihin asteroideihin, jotka ehkä uhkaavat Maata.

Isku toteutettaisiin pienillä asteroidiin iskevillä raketeilla tai raketeilla, joissa on ydinlatauksia. Hankkeen nimi on Hypervelocity Asteroid Mitigation Mission, lyhyemmin Hammer. Suomeksi se tarkoittaa suunnilleen ”suurella nopeudella lentävän asteroidin poikkeutuslento”.

Maata uhkaava asteroidin voisi tuhota 8,8-tonninen ”iskulaite”, joka ohjattaisiin suoraan asteroidiin. Ison asteroidin puolestaan voisi tehdä vaarattomaksi ydinlataus, joka räjähtäisi asteroidin lähellä tai asteroidissa ja muuttaisi sen rataa.

”Jos asteroidi on pieni ja havaitsemme sen ajoissa, voisimme tuhota sen iskulaitteella”, kertoo fyysikko David Dearborn uutispalvelu Buzzfeedille. Hän on Lawrence Livermoren kansallisen laboratorion fyysikko.

Asteroidia tuhoavaa alusta suunnittelivat ja piirrustivat jo 2010-luvun alussa Yhdysvaltain avaruushallinto Nasa ja maan energiaministeriön kaksi aselaboratoriota ja ydinturvasta vastaava ministeriö.

Suunnitelmat esitellään 2018 toukokuussa asteroidien asiantuntijoiden kokouksessa Japanissa. Raportti on myös tiedejulkaisussa Acta astronautica.

Nasalla on Maan läheltä kulkevien kohteiden tutkimuskeskus. Tähän asti se on listannut 73 asteroidia, jotka voisivat olla vaaraksi maapallolle.

Niiden koko vaihtelee talon koosta stadionin kokoluokkaan. Maahan törmäyksen todennäköisyys on yleensä aika aika pieni. Suurin törmäyksen todennäköisyys on asteroidilla 410777. Se kohtaa radallaan Maan todennäköisyydellä 1/1 600.

Asteroidien uhkaa tutkineet ovat aina pitäneet torjunnassa ydinasetta hyvänä vaihtoehtona, vaikka muissa piireissä sitä on vastustettu, sanoo Dearborn.

Asteroidien asiantuntijat pohtivat tässä työssä, mitä vaadittaisiin että Bennun rataa saataisiin muutettua. Bennu on noin 500 metriä leveä, ja se painaa noin 80 miljardia kiloa.

Jos siihen iskisi ydinlataus, räjähdys vapauttaisi energiaa noin 23 kertaa enemmän suurin koskaan räjäytetty vetypommi.

Jos Maata uhkaa yllättäen hyvin suuri asteroidi, voi sen raportin mukaan ohjata sivuun vain ydinlatauksella.

Yhdysvaltain nykyiset ydinkärjet riittäisivät siihen, että hyvin suuren asteroidin rata muuttuisi, jos sellainen ilmestyisi kuin tyhjästä, sanoo Dearborn.

Ihanne olisi, että moni ydinräjähteitä sisältävä alus kulkisi juuri asteroidin edessä. Sieltä ne iskisivät asteroidiin törmäyksissä, joissa nopeus on yli 35 000 kilometriä tunnissa.

Ajatus on hidastaa asteroidin kulkua. Sen rata vajoaisi alemmas Aurinkoa ja pois kiertoradalta, jossa se voisi törmätä Maahan.

On vaikea laskea tarkalleen, missä ja milloin asteroidi iskeytyisi Maahan. Isojen kivien rataan vaikuttaa jatkuvasti esimerkiksi aurinkotuulen ja jättiplaneetta Jupiterin painovoima.

Maata uhkaavan asteroidin räjäytykseen on jo suunnitelma

JPI kirjoitti: Tai ESA halkaisee asteroidin kolmeen osaan, jotka tippuvat USAan, Venäjälle ja Kiinaan. 😁 Loistoidea EU:lle maailmanpoliittisen painoarvon kasvattamiseen. Joku paikallista damagea aiheuttava pikkupala vielä Englantiin näpäytykseksi ja epäilyjen lieventämiseksi. Mikä siinä voisi muka mennä pieleen, kun EU-poliitikot käärivät hihat ja alkavat toimeen?