Kuva: Kuvapörssi.

Suomalaistutkijan kehittämä hermosolujen stimulaatiomenetelmä palautti väriaistimuksen potilaan sokeutuneeseen näkökenttään.

Essexin yliopistossa työskentelevä Juha Silvanto kollegoineen onnistui herättämään väriaistimuksen näköaivokuoren vauriosta kärsivän potilaan sokeutuneessa näkökentässä.

Kyseessä on sama potilas, jonka avulla tutkijat ovat selvittäneet ilmiötä nimeltä sokeanäkö. Sokeanäkö tarkoittaa sitä, että potilas pystyy ”arvaamaan” esimerkiksi liikkeen suunnan oikein, vaikkei tietoista havaintoa synny.

Nyt tutkijat aktivoivat kallon ulkopuolelta potilaan vaurioitunutta ja vaurioitumatonta näköaivokuorta
nopeasti vaihtuvalla magneettikentällä (transkraniaalinen magneettistimulaatio, TMS). Tällainen stimulaatio saa terveen henkilön näkemään tähtiä – kuten isku takaraivoon.

Magneettikenttä aiheuttaa vipinää erityisesti niissä soluissa, jotka ovat hoidon alkaessa kaikkein vähiten aktiivisia. Tätä tietoa hyödyntäen tutkijat saivat stimulaation puraisemaan juuri haluttuihin soluihin.

Kun potilaan vaurioituneessa näkökentän puoliskossa sitten esitettiin väriä, potilas pystyi havaitsemaan sen. Magneettistimulaatio ilmeisesti vahvisti terveiden ja vahingoittuneiden alueiden välistä tiedonkulkua ja sai näin sokean näkökentän aistimuksen välittymään tietoisuuteen terveen aivopuoliskon kautta.

Aiemmin on luultu, että tietoinen aistimus näkökentän toisessa puoliskossa voi syntyä vain sitä edustavalla näköaivokuoren alueella. Silvannon tutkimus kuitenkin osoittaa, että muita alueita voidaan herätellä paikkaamaan vaurioituneita toimintoja.

Tutkimuksen julkaisi Current Biology.