Kuva: Matt Rayner & Todd Dennis

Poikkeama maapallon magneettikentässä paljasti kyyhkysen suuntavaiston.

Kyyhkyn voi viedä satojen kilometrien päähän syntymäpaikastaan, mutta silti se löytää vaivatta takaisin. Tutkijat ovat epäilleet jo vuosia, että kyyhkysten suuntavaisto perustuisi kykyyn tunnistaa maan magneettikentän vaihteluita. Tähän viittaa muun muassa havainto, jonka mukaan kyyhkyset eksyvät kurssista aurinkomyrskyjen aikana.

Nyt Aucklandin yliopiston tutkijat ovat ensimmäisen kerran pitävästi todistaneet, että kyyhkyt todella suunnistavat magneettikentän perusteella. Todd Dennisin johtamassa tutkimuksessa kyyhkyjen selkään kiinnitettiin GPS-paikannuslaitteet ja ne vapautettiin lentämään niin sanotun Auckland Junction Magnetic Anomalyn kohdalla. Tällä kohdalla massiivinen magneettisten kivien kerrostuma aiheuttaa magneettikenttään paikallisen piikin, joka poikkeaa selvästi Maan yleisestä magneettikentästä.

Kun kyyhkyt lensivät poikkeukselliseen magneettikenttään, ne joutuivat pois kurssista. Noin 90:stä vapautetusta kyyhkystä 56 suunnisti paikallisen eikä Maan magneettikentän mukaan. Kun linnut pääsivät pois paikallisen kentän vaikutusalueelta, ne korjasivat kurssinsa takaisin Maan magneettikentän mukaiseksi.

Seuraavaksi uusseelantilaistutkijat ryhtyvät selvittämään, millä tavalla kyyhkyjen magneettinen kompassi toimii.

Lue lisää Sciencen sivuilta.