Tutkijat tuottivat simuloituun aurinkotuuleen suojakuplan magneettikentän avulla. Kuva: IOP

Tutkijat osoittivat ensi kertaa, että keinotekoista magnetosfääriä voitaisiin käyttää kosmiselta säteilyltä suojaavana kilpenä miehitetyillä avaruuslennoilla.

Aurinkotuulen ja kosmisen säteilyn korkeaenergiset hiukkaset ovat yksi suurimmista uhista astronauteille pitkillä avaruuslennoilla. Lyhyillä kuulennoilla huono avaruussää on pienempi riski, mutta esimerkiksi puolitoista vuotta kestäville Mars-lennoille aurinkomyrskyjä osuu varmasti.

Magneettikenttä ja ilmakehä suojaavat Maata Auringosta ja muualta avaruudesta tulevilta korkeaenergisiltä hiukkasilta. Vaikka keinotekoista magnetosfääriä ehdotettiin avaruusalusten suojakilveksi jo lähes 50 vuotta sitten, tutkijat eivät ole pitäneet ajatusta toteutuskelpoisena. On nimittäin arveltu, että vasta yli 100 kilometrin laajuinen kenttä tarjoaisi riittävän suojan.

Viime vuonna tehdyt tietokonemallinnukset kuitenkin osoittivat, että ainakin teoriassa paljon pienempi, vain muutamien satojen metrien laajuinen kenttä voisi riittää. Nyt brittiläisen Rutherford Appletonin laboratorion tutkijat Ruth Bamfordin johdolla ovat vahvistaneet laskelmien toimivan myös käytännössä.

Tutkijat simuloivat aurinkotuulta alun perin ydinfuusion tutkimiseen tarkoitetulla laitteistolla. He onnistuivat tuottamaan siihen tietokonemallinnusten ennustaman suojakuplan tavallisen magneetin avulla.

Simulaatio vahvisti, että avaruusaluksen ympärille tuotettua keinotekoista magnetosfääriä todella voitaisiin käyttää suojaamaan astronautteja vaarallisilta hiukkaspurkauksilta pidemmillä avaruuslennoilla.

Tutkimuksen julkaisi Plasma Physics and Controlled Fusion ja siitä kertoi BBC.