Parsakaali on yksi hyvä magnesiumin lähde.
Parsakaali on yksi hyvä magnesiumin lähde.

Aikuisiän diabeteksen riski vähenee sitä mukaa, mitä enemmän magnesiumia saa ruoastaan, vihjaavat tutkimukset.

Paljon magnesiumia ravinnostaan saavat saattavat säästyä aikuistyypin diabetekselta muita todennäköisemmin, raportoidaan Diabetes Care -lehdessä.

Tutkijoiden tekemässä meta-analyysissä 13 magnesiumtutkimuksen aineistot analysoitiin uudestaan. Osallistujia tutkimuksissa oli yhteensä 540 000, joista vajaat 25 000 sairastui aikuistyypin diabetekseen.

Jokainen sadan milligramman lisäys päivittäisessä magnesiumin saannissa pienensi diabetesriskiä noin 14 prosenttia, analyysi osoitti. Yhteys näytti vahvalta etenkin ylipainoisilla eikä selittynyt osallistujien sukupuolella, perinnöllisellä diabetesalttiudella, seurantojen pituudella eikä tutkittujen asuinpaikalla.

Magnesiumin vähyyttä on havaittu myös verenpainetautisilla sekä sepelvaltimotautia ja kroonisia kipuja potevilla, mutta magnesiumin osuus tautien synnyssä on epäselvä. Lisäksi raskausmyrkytys, eräät sydämen rytmihäiriöt ja vaikeat astmakohtaukset lievittyvät magnesiumruiskeilla, vaikka potilaalla ei varsinaista puutosta olisikaan.

Suomalaiset saavat magnesiumia eniten viljavalmisteista, perunasta ja kasviksista, hedelmistä ja marjoista, kahvista ja maitovalmisteista.

Suomalaissuositusten mukaan miesten tulisi saada magnesiumia 350 ja naisten 280 milligrammaa päivässä. Magnesium on keskeinen sadoissa aineenvaihdunnan tapahtumissa.

Lähde: Uutispalvelu Duodecim