Magnetarilla on hurja magneettikenttä. Kuvitus on Yhdysvaltain avaruushallinnon Nasan videolta.

Kokoon puristunut tähti sykki hetkessä 100 000 kertaa niin paljon energiaa kuin Aurinko.

Joulukuussa 2004 maapalloon osui erittäin voimakas energiapurkaus. Se pimensi satelliitit ja sekoitti viestintälaitteita maan päälläkin, kun planeetan magneettikenttä muljahteli energiapulssien iskeytyessä ionosfääriin.

Tähtitieteilijät olivat ihmeissään. Mitä tapahtui?

”Ajattelin, että joko se oli jättimäinen tähden purkaus tai sitten mittalaitteissa oli jotain vikaa”, muisteli astrofyysikko David Palmer tapausta Scienceline-lehdessä muutama vuosi sitten.

Tämä purkaus ei ollut peräisin Auringosta vaan paljon kauempaa. Purkaus lähti matkaan 50 000 vuotta sitten kaukaa avaruuden uumenista, kuolleen tähden ytimestä. Silloin maapallolla eli vielä neandertalinihmisiä.

Lähde oli 50 000 valovuoden päässä sijaitseva äärimmäisen magneettinen neutronitähti, niin sanottu magnetar. Neutronitähdet ja magnetarit ovat suurten tähtien kasaan puristuneita ytimiä. Ne syntyvät, kun paljon Aurinkoa suurempi tähti räjähtää ja sen ydin musertuu kasaan äärimmäisen tiiviiksi.

Jos se puristuisi vielä tiiviimmäksi, kyseessä olisi jo musta aukko.

Magnetar on erityinen neutronitähti, jolla on todella voimakas magneettikenttä. Niin voimakas, että sitä on vaikea suhteuttaa. Magneettikenttä on tuhat biljoonaa kertaa niin voimakas kuin maapallolla.

Tällaisessa magnetarissa oli 50 000 vuotta sitten ilmeisesti niin sanottu tähtijäristys. Käsittämätön paine ja äärimmäinen magneettikenttä saivat tähden kuoren liikahtamaan, ehkä vain joitakin millimetrejä.

Magnetarit ovat siis todellisia kuolemantähtiä. Jos magnetar sykkisi avaruudessa edes kymmenien valovuosien päässä Maasta, täällä tuskin voisi olla elämää. Purkaukset pyyhkisivät otsonikerroksen avaruuden tuuliin.

On epäilty, että osa maapallon suurista sukupuutoista olisi johtunut tällaisista magnetarien tai vastaavien kohteiden purkauksista. Kaikki tunnetut magnetarit sijaitsevat kuitenkin hyvin kaukana aurinkokunnasta. Tähän mennessä niitä on havaittu 30.

Tämän vuoden huhtikuussa maapalloon osui toinen tällainen purkaus, niin sanottu nopea radiopurske. Nyt tutkijat saivat tapahtuman tallennettua useilla eri instrumenteilla ja aallonpituuksilla. Purkauksen synnyttäjä oli myös lähempänä kuin mikään aiemmin havaittu.

Magnetar ärjäisi tällä kertaa 30 000 valovuoden päässä Ketun tähdistössä. Kansainvälinen tutkijaryhmä esittelee havaintojaan kolmessa artikkelissa, jotka julkaistiin viime viikolla Naturessa.

Vaikka magnetarien on aiemminkin epäilty olevan näiden radiopurskeiden lähteitä ja vuoden 2004 tapahtumat on yhdistetty magnetariin, nyt saatiin tutkijoiden mukaan ensimmäistä kertaa yhdistettyä radiopurske tuoreeltaan sen aiheuttajaan ja purkauksesta saatiin havaittua sekä röntgensäteet että radioaallot.

Purkaus vapautti yhdessä millisekunnissa 100 000 kertaa niin paljon energiaa kuin Aurinko. Tapahtuma näytti olevan kertaluontoinen ärjäys. Teleskoopit olivat tarkkailleet samaa taivaan aluetta jo pitkään, eikä muita purskeita havaittu.

Tutkijat eivät tiedä, mikä moisen purkauksen tällä kertaa aiheutti. Vuoden 2004 purkauksen arvellaan siis johtuneen tähtijäristyksestä, jossa magnetarin kuori vavahtaa ja avaruuteen räjähtää käsittämätön määrä säteilyä.

Nyt tutkijat uumoilevat Nature-tiedelehdessä, että magnetarissa olisi syntynyt voimakas roihu, joka olisi törmännyt aiempien purkausten synnyttämiin hiukkasiin avaruudessa. Tästä olisi sitten muodostunut voimakas sokkiaalto, joka kantautuu halki avaruuden, maapallollekin asti.

1_Turtsa kirjoitti:
Jukka Savorinen kirjoitti:
"Nyt havainnoitu magnetar on nimeltään SGR 1935+2154. Se on niin ikään supernovana räjähtäneen tähden ydin. Nasa julkaisi havainnosta videon.

Ensin maapallolle saapui ryöppy röntgensäteitä, jotka tallentuivat avaruudessa kiertävien Swift- ja Fermi-teleskooppien mittalaitteisiin. Seuraavana päivänä Maahan osui voimakas radiopurske, jota havainnoitiin useilla teleskoopeilla ympäri maailmaa."

Eli päivää aikaisemmin Maapallolle "saapui ryöppy röntgensäteitä"

Ok

🤔

"Tästä syntyi hetkessä niin väkivaltainen energiaryöppy, että magnetar vapautti gammasäteilyä sekunnissa saman verran kuin Aurinko tuottaa 150 000 vuodessa. Joulukuun 27. päivänä 2004 tämän purkauksen jäänteet osuivat maapalloon. Näinkin kaukaa tuon magnetarin säteily riitti pimentämään satelliitit taivaalta."

Muistaako joku mitä tapahtui about päivää aikaisemmin, joulukuun 26 päivä?

179 suomalaisuhria

Kaakkois-Aasian tsunami aiheutti maanpäällisen helvetin, jonka laajuus tajuttiin Suomessa vasta päivien viiveellä.

"Intian valtameren tsunamikatastrofissa tapaninpäivänä 2004 kuoli arvioiden mukaan yli 200 000 ihmistä. Ari Raiskio selvisi, ja kertoi painajaismaisesta kokemuksesta."

Se mikä tosiaan on erikoista näissä tsunameissa on juuri tuo miten meri ensin vetäytyy pois rannikolta.

Kun merenpohjassa on maanjäristys, niin minkä takia maanjäristys saisi meren pinnan ensin laskemaan noin hurjasti?

Entäpä kun tuon joulukuun 27 päivä havaitun energiapulssin eturintama / pilottiaalto oli Maapallolla jo tuolloin 26 päivä?

No, mitä se olisi voinut saada aikaan?

Eipä sen tarvinnut saada muuta aikaan kuin viedä hetkellisesti hylkivä voima pois atomien ytimien väliltä.

Silloinhan tuon alueen meren pohjan ja meren atomien ytimet olisivat lähestyneet toisiansa ja heti kun hylkivä voima atomien ytimien välisesti olisi palautunut, trampoliini efektin omaisesti mannerlaatat olisivat työntyneet voimakkaasti toisiansa kohti ja siitä maanjäristys.

Entäpä miten meri olisi tuossa tilanteessa käyttäytynyt?

Se olisi ensin vetäytynyt pois rannikoilta ja työntynyt / hyökännyt sen jälkeen havaitulla tavalla takaisin kohti rantoja.

Ps. Muistelkaapa millaisia hurrikaaneja oli syksyllä 2005. Miten paljon nimettyjä myrskyjä oli? Oliko jopa 28?

Tänä vuonna jo 30:s nimettyä myrskyä

Tilanne oli tämä 18.9. klo 19.17

Supervilkas hurrikaanikausi Atlantilla: Myrskyjen nimet loppuivat – mikä avuksi

"Tänä vuonna myrskyjä on siis ollut jo niin paljon, että listan nimet loppuivat. On harvinaista, että 21 nimeä ei riitä, mutta tällaisia tilanteita varten on määritelty, että seuraavaksi käyttöön otetaan kreikkalaiset aakkoset. Näin on tapahtunut vain kerran aiemmin, kertoo WMO. Tämä oli vuonna 2005, jolloin Atlantilla oli ennätysmäärä nimettyjä myrskyjä. Vuonna 2005 riehuivat muun muassa tuhoisat hurrikaanit Katrina, Rita ja Wilma. Nämä nimet poistettiin käytöstä. Vuonna 2005 kreikkalaisista aakkosista käyttöön ehti kuusi kirjainta."

Aikamoinen sattuma?!?

Vai onko tuo sattumaa?!?

🤔

Voi pyhåä yksinkertaisuus.  Ko. tsunami taisi  muodostua siten, että maanjäristys aiheutti massiivisen merenpohjan vajoaman, josta syystä vedenpinta laski, ja sitten palasi tsunamiaaltona takaisin. Kerrassaan ihmeellistä, siis. Veden täyttämän astian muoto muuttuu, veteen syntyy liike joka aiheuttaa aaltomuodon? Hanki vanna, istu siellä hämmästelemässä tätä ihmettä kummaa..

Röntgensäteet aiheuttivat maanjäristyksen, joka aiheutti zunamin, ikään kuin päivän etuajassa? Puhalla elimeen?? Miten voisi, kun kaikki mikä zunamiin liittyi, tapahtui aikaisemmin kuin säderyöppy ehti maahan asti? Aavistuslähtö, punainen lippu ja yritä uudelleen?

"Röntgensäteet aiheuttivat maanjäristyksen, joka aiheutti zunamin, ikään kuin päivän etuajassa?"

Miten niin ikäänkuin päivän etuajassa?

"Ensin maapallolle saapui ryöppy röntgensäteitä, jotka tallentuivat avaruudessa kiertävien Swift- ja Fermi-teleskooppien mittalaitteisiin. SEURAAVANA päivänä Maahan osui voimakas radiopurske"

😀

Röntgensäteily on sähkömagneettista säteilyä eikä ikihömppää, jolla on röntgensäteilyn luonne.

1_Turtsa kirjoitti:
Jukka Savorinen kirjoitti:

Eli päivää aikaisemmin Maapallolle "saapui ryöppy röntgensäteitä"

Ok

🤔

Muistaako joku mitä tapahtui about päivää aikaisemmin, joulukuun 26 päivä?

179 suomalaisuhria

No, mitä se olisi voinut saada aikaan?

Entäpä miten meri olisi tuossa tilanteessa käyttäytynyt?

Tänä vuonna jo 30:s nimettyä myrskyä

Tilanne oli tämä 18.9. klo 19.17

Supervilkas hurrikaanikausi Atlantilla: Myrskyjen nimet loppuivat – mikä avuksi

Aikamoinen sattuma?!?

Vai onko tuo sattumaa?!?

🤔

"Voi pyhåä yksinkertaisuus. Ko. tsunami taisi muodostua siten, että maanjäristys aiheutti massiivisen merenpohjan vajoaman, josta syystä vedenpinta laski"

Jännä et sitten vedenpinta kuitenkin palautui täysin ennalleen?!?

😀