Taiteilijan näkemys WASP-18b:n kaltaisesta eksoplaneetasta kiertämässä emotähteään. Kuva: C. Carreau/ Esa

Tähtitieteilijöitä hämmentää epätodennäköinen eksoplaneettalöytö: kuuma Jupiter näyttää elävän miljardivuotisen elämänsä hurjia lopputahteja.

Eksoplaneettatutkijat ovat saaneet uuden ihmetyksen aiheen: kuuma jupiter WASP-18b vaikuttaa liian epätodennäköiseltä ollakseen totta. Se näyttää nimittäin elävän viimeistä tuhannesosaa miljardivuotisesta elämästään.

Brittiläisessä Keelen yliopistossa työskentelevän Coel Hellierin kollegoineen löytämä planeetta on massaltaan noin 10,3 Jupiteria ja kiertää emotähtensä alle vuorokaudessa – etäisyydellä, joka vastaa 2,5 emotähden sädettä.

Emotähden läheisyyden vuoksi planeettaa riepottelevat valtavat vuorovesivoimat. Laskelmien mukaan se näyttää putoavan emotähteensä vajaassa miljoonassa vuodessa.

Tällaisen planeetan löytämisen todennäköisyys on 1/1000 eli sama, kuin jos vetäisi sekoitetusta korttipakasta kaksi punaista ässää peräkkäin.

Tutkijat pättelevätkin, että joko Hellierillä on käynyt todella hyvä tuuri tai sitten massiivisten kappaleiden vuorovaikutuksessa syntyviä vuorovesivoimia ei vielä ymmärretä kunnolla.

Kummasta on kyse, selvinnee seuraavan kymmenen vuoden aikana. Sinä aikana nimittäin pitäisi selvitä, putoaako planeetta todella kohti emotähteään arvioidulla nopeudella.

Tutkimuksen julkaisi Nature.