Taiteilijan näkemys hyvin kaukaa
löydetystä supermassiivisesta
mustasta aukosta. Kuva: <span class="photographer">Zhaoyu Li/NASA/JPL-Caltech/Misti
</span>
Mountain Observatory
Taiteilijan näkemys hyvin kaukaa löydetystä supermassiivisesta mustasta aukosta. Kuva: Zhaoyu Li/NASA/JPL-Caltech/Misti Mountain Observatory

Hirvitys vastaa massaltaan 12 miljardia Aurinkoa.

Häkellyttävän suuri musta aukko on löytynyt avaruudesta. Sillä on ensinnäkin 12 miljardin Auringon massa. Vertailun vuoksi oman Linnunratamme keskustan musta aukko on ”vain” neljän miljoonan Auringon veroinen.

Hämmennystä lisää vielä se, että musta aukko on 12,8 miljardin valovuoden päässä. Tämä tarkoittaa sitä, että musta aukko on kehittynyt vain noin 900–1 000 miljoonaa vuotta maailmankaikkeuden synnyn eli alkuräjähdyksen jälkeen.

Tähtitieteilijät pohtivat nyt, miten se on mahdollista.

Joukko kiinalaisia ja yhdysvaltalaisia tähtitieteilijöitä päätteli mustan aukon koon hyvin valovoimaisesta kvasaarista. Kvasaari on galaksi, josta musta aukko imee ainetta sisäänsä. Siinä syntyy energiaa, joka saa kvasaarin hohtamaan hyvin kirkkaana.

Mustan aukon löysivät Pekingin yliopiston tutkijat Kiinassa ja Arizonan yliopiston tutkijat Yhdysvalloissa. He kertovat löydöstä tiedelehti Naturen uudessa numerossa.

Kvasaarin tähtitieteellinen luettelonimi on SDSS J0100+2802. Musta aukko antaa tietoa maailmankaikkeuden alkuajoista ja siitä, miten kvasaarit ovat syntyneet ja kehittyneet.

Kvasaarin valovoima vastaa miljardeja aurinkoja. Löytö pistää arvioimaan uudelleen sitä, kuinka mustat aukot ovat kehittyneet, pohtii Xiaohui Fan. Hän on tähtitieteen professori Arizonan yliopiston Stewardin observatoriossa ja oli mukana tutkimuksessa.

"Kuinka näin valoisa kvasaari ja näin massiivinen musta aukko voivat kehittyä ajalla, jossa ensimmäiset ja tähdet ja galaksit olivat nykyisen teorian mukaan vasta ilmaantuneet?” Fan kysyy.

Nykyisen käsityksen mukaan avaruuden pimeä aika oli avaruuden ajanjaksoissa mitattuna vasta päättynyt ja universumi muuttunut sellaiseksi kuin sen nyt näemme.

Ensimmäinen kvasaari löytyi avaruudesta vuonna 1963. Kvasaarit ovat universumin valovoimaisempia ja energisimpiä kohteita. 1960-luvun jälkeen avaruutta on kartoitettu paljon tarkemmin, ja tähtikartoitusten yhteydessä kvasaareja on löytynyt yli 200 000. Kvasaarin etäisyyden voi päätellä sen spektrin punasiirtymästä.

Nyt löydetty kvasaari on yksi kaukaisimmista. Se on seitsemän kertaa kirkkaampi kuin etäisin tunnettu kvasaari, joka on löydetty 13 miljardin valovuoden päästä.

Kvasaari löytyi ensiksi 2,4-metrin Lijiang-teleskoopilla, joka sijaitsee Yunnanissa Kiinassa. Löytöä tarkasteltiin sitten tarkemmin neljällä paljon isommalla teleskoopilla Yhdysvalloissa. Nyt sitä aletaan tutkia vielä avaruusteleskooppi Hubblen ja röntgenteleskooppi Chandran avulla.

kahannin

Syy siihen, että alkuperäisartikkelissa on käytetty sanaa impossibly johtunee siitä, että löytö todistaa esim. puheet alkuräjähdyksestä perättömiksi.

Etkö tosiaan voi ilman valhetta kirjoittaa?

Löytö ei todista alkuräjähdystä perättömäksi.

Kirjaappa joskus ylös kuinka paljon levität tarkoituksella ja tietoisesti valheita pelkästään yhden päivän aikana.

L

Pelle Svensson

Kirjoitit:

“Galaksien kaikki aine päätyy siis lopulta galaksin ytimeen - seurauksena kvasaari. ”

Ei noin, ei sitten laisinkaan. Et ilmiselvästi tiedä ollenkaan, mistä kvasaareissa on kyse.

Kvasaari on vain vaihe joidenkin galaksien kehityksessä, siksipä niiden punasiirtymät ovat niin suuria (ajallisesti siis kaukana menneisyydessä). Lähempänä olevia sanotaan aktiivisiksi galaksiytimiksi (Active Galactic Nucleus), mutta ne taitavat olla huomattavasti miedompia esityksiä kuin kvasaarit muinoin, olettaakseni siksi, että materia galaksin keskustan supermassiivisen mustan aukon lähellä on jo pääosin syöty.

Sen sijaan, että kirjoittelee asioista, joista ei tiedä yhtään mitään, voisi tietenkin selvittää itselleen peruasiat hyvinkin helposti.