Television tulo viimeistään altistaa ihmiset länsimaisille kauneusihanteille. Kuva: Rogan Ward/Reuters
Television tulo viimeistään altistaa ihmiset länsimaisille kauneusihanteille. Kuva: Rogan Ward/Reuters

Asiaa testattiin Nicaraguan syrjäkylissä, joissa mainoskuville ei ollut vielä altistuttu.

Naisvartalon kauneusihanne muuttuu lyhyestäkin mainoskuvien katselusta, osoittaa uusi antropologinen tutkimus.

Pitkään on ajateltu, että hoikkien naisten kuvat joukkoviestimissä vaikuttavat siihen, mitä ihmiset pitävät viehättävänä. Ne voivat myös saada henkilön tuntemaan kehonsa vähemmän miellyttäväksi.

Koska tällaisia kuvia on lähes joka paikassa, oletuksen testaaminen on kuitenkin vaikeaa. Siksi antropologi Jean-Luc Jucker Sveitsin Neuchâtelin yliopistosta matkusti ryhmänsä kanssa Nicaraguan maaseudun rannikkokyliin tutkimaan asiaa, kertoo New Scientist -lehti.

Kyliin ei ollut vielä vedetty sähköä. Sitä saatiin vain satunnaisesti aurinkopaneeleista. Nicaraguan hallitus liittää kyliä parhaillaan sähköverkkoon. Se tuo melko varmasti mukanaan television.

Jo aiemmin Jucker ja kumppanit ovat osoittaneet, että televisio muuttaa kehoihanteita. Nyt he halusivat tutkia mielikuvia jo ennen kuin televisio alkaisi vaikuttaa ihmisiin.

Juuri ennen kuin kaksi kylää liittyi sähköverkkoon, ryhmä pisti kokeisiin kylältä 80 vapaaehtoista. He olivat 16–78-vuotiaita miehiä ja naisia.

Vapaaehtoisia pyydettiin ensin hahmottamaan ihanteellinen kehon muoto naiselle. Tässä he saivat käyttää tietokoneohjelmaa. Niiden avulla saattoi hahmottaa naisia eri kokoon ja eri kehon muotoon.

Sitten Juckerin ryhmä näytti vapaaehtoisille suositun länsimaisen vaateketjun myyntiluetteloa.

Puolelle näytettiin valokuvia solakoista naisista. Kuvat annettiin pareittain. Jokaisen vapaaehtoisen oli päätettävä, kumpi kuvista oli kiinnostavampi.

Toiselle ryhmälle esitettiin valokuvapareja tukevammista malleista. Heidän piti myös päättää, kumpi kuva on kiinnostavampi.

Vertailu kesti 15 minuuttia. Sitten Juckerin ryhmä pyysi vapaaehtoisilta, että he loihtisivat ihanteellisen naisen kehon tietokoneen avulla niin kuin kokeen alussa.

Hoikkien naisten kuvia katselleet loivat ihannekuvia, jotka olivat solakampia kuin ne, joita he olivat ensiksi luoneet.

Sitä vastoin ne, jotka tutustuivat tukevampien mallien kuviin, tekivät päinvastoin. Heidän piirtämänsä ihanteellisen kehon koko suureni.

”Lyhytkin kuvan näyttö näyttää riittävän siihen, että kehon ihanne muuttuu”, kommentoi antropologien työtä psykologi Helen Sharpe Edinburghin yliopistosta New Scientist -lehdelle.

Tutkimuksen julkaisi Biorxiv-tiedelehti.