Riittävä kalsiumin saanti pitää kurissa vyötärönympärystä ja vaikuttaa suotuisasti veren rasva-arvoihin, kertoo tuore pohjoisamerikkalaistutkimus, joka seurasi 500 miehen ja naisen ruokavaliota. Porukka jaettiin kolmeen kalsiumin saannin perusteella, p...

Riittävä kalsiumin saanti pitää kurissa vyötärönympärystä ja vaikuttaa suotuisasti veren rasva-arvoihin, kertoo tuore pohjoisamerikkalaistutkimus, joka seurasi 500 miehen ja naisen ruokavaliota. Porukka jaettiin kolmeen kalsiumin saannin perusteella, punnittiin ja mitattiin sekä kaikilta mitattiin vielä kolesteroli. Erityisesti naisilla runsas kalsiumin saanti piti vatsanseudun ja painoindeksin aisoissa. Sekä miehillä että naisilla kalsium oli yhteydessä matalaan kokonaiskolesteroliin ja korkeaan hyvän HDL-kolesterolin osuuteen.Valtaosa koehenkilöistä sai kalsiuminsa maitotuotteista, todetaan American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä.

Runsas kalsiumin saanti todennäköisesti kiihdyttää rasvanpolttoa. Se laskee rasvasolujen sisäistä kalsiumpitoisuutta. Matalat kalsiumpitoisuudet solun sisällä puolestaan vähentävät rasvanmuodostusta. Kalsium ilmeisesti muuttaa energia-aineenvaihduntaa niin, että solut polttavat rasvaa entistä enemmän ja rasvan varastointi vähenee.

Kalsiumin tarve vaihtelee iän, sukupuolen ja koon mukaan. Jos nauttii päivittäin esim. noin kaksi-kolme lasillista nestemäisiä maitovalmisteita ja noin 20-30 grammaa kovia juustoja päivässä, saa todennäköisesti riittävästi kalsiumia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla