Brittitutkijat ovat onnistuneet muuntamaan maksasoluja haimasoluiksi. Uusi tekniikka saattaa mullistaa diabeteksen hoidon. Bathin yliopiston työryhmä elättelee toiveita kertaruiskeesta, joka palauttaisi diabeetikoille insuliinia tuottavat haiman saarekesolut.

Britit viljelivät ihmisen maksasoluja ja siirsivät niihin Pdx1-geenin, joka on välttämätön haiman kehittymisessä. Geenisiirto muutti ihmisen maksasolut haimasoluiksi ja osa niistä ryhtyi erittämään insuliinia. Tutkimuksen toinen vaihe tehtiin afrikkalaisilla sammakoilla. Nuijapäät saivat saman käsittelyn, jonka seurauksena niiden maksaan syntyi kaikkia haiman solumuotoja. Ne pystyivät tuottamaan insuliinin lisäksi erilaisia ruoansulatusentsyymejä. Solut eivät kertakäsittelyn jälkeen enää palautuneet maksasoluiksi.

Tekniikan jalostaminen käytännön hoidoksi kestää varovaisten arvioiden mukaan kymmenisen vuotta. Tutkijoiden pitää ensin varmistaa, että solumuunto todella tuottaa toimivan haiman. Menetelmää on myös testattava elävillä nisäkkäillä.

Professori Jonathan Slackin lisäksi kohuhavainnon tehneeseen ryhmään kuuluvat tohtorit Marko Horb, Chia-Ning Shen ja David Tosh. Työ julkaistiin Current Biology –lehdessä ja siitä kertoivat muun muassa Nature ja BBC verkkouutisissaan.

Uudesta menetelmästä lisää Bathin yliopiston tutkijoiden kotisivuilla.

Brittitutkijat kytkivät siirrettävään geeniin vihreän fluoresoivan merkkigeenin, joka ansiosta haimasoluiksi muuntuneet maksasolut erottuvat normaalikudoksesta.