Tutkijat voivat löytää verinäytteestä merkkejä, jotka paljastavat syövän jo varhaisvaiheessa. Kuva: Seppo Kärki

Kasvaimet vapauttavat verenkiertoon dna:n pätkiä, joita tutkimalla voidaan saada tarkasti selville tietoa syövän laadusta.

Useita syöpiä voidaan tulevaisuudessa havaita pelkästään verinäytteistä.

Syöpäkasvaimista irtoaa verenkiertoon dna:n pätkiä. Ne kertovat tutkijoille hyvin tarkasti, millaisesta syövästä on kyse, ja jopa sen, missä päin elimistöä syöpä piileksii.

Yhdysvaltalaisen San Diegon yliopiston ryhmä on kehittänyt menetelmän, joka voisi havaita maksasyövän jo varhaisessa vaiheessa. He raportoivat tuloksistaan Nature Materials -lehdessä.

Maksassa syntyvistä syövistä yleisin on hepatosellulaarinen karsinooma eli maksasolusyöpä. Maailmalla maksasolusyöpiä diagnosoidaan 780 000 joka vuosi. Vuosittain siihen kuolee lähes sama määrä, 740 000 ihmistä.

Jo tähän asti maksasolusyöpää on seulottu verikokeilla, joissa etsitään verestä syövän erittämää alfafetoproteiinia. Tutkijoiden mukaan tämä menetelmä ei ole kuitenkaan kovin herkkä. Afp-arvot ovat kohonneet vasta sitten, kun syöpä on jo pitkälle edennyt.

Kuolevista syöpäsoluista irtoavia dna:n pätkiä verestä etsimällä voitaisiin päästä huomattavasti tarkempaan ja varhaisempaan diagnoosiin, tutkijat sanovat tiedotteessa.

Syövässä esimerkiksi sen kasvua rajoittavat geenit ovat voimakkaasti vaimentuneita ja kasvain pääsee rehottamaan.

Geeneihin kertyy eräänlaisia kemiallisia ”tarralappuja”, jotka säätelevät geenien ilmentymistä. Kyse on niin sanotusta metylaatiosta.

Esimerkiksi juuri kasvunrajoitegeenien metylaatio kertoo kehittymässä olevasta syövästä.

Tutkijat kokosivat tietoa sadoista tuhansista tällaisista metylaatioprofiileista sekä maksasolusyövästä kärsivillä että terveillä potilailla.

Sitten he kokeilivat menetelmänsä toimivuutta yrittämällä diagnosoida maksasolusyöpää yli tuhannelta sitä sairastavalta potilaalta. Tutkijoiden menetelmä tunnisti syövän asteen ja levinneisyyden varsin hyvin.

Kasvaimen dna-pätkien analysointi verinäytteestä voi paljastaa syövästä jopa enemmän tietoa kuin perinteinen kudosnäyte, tutkijat sanovat.

Ensinnäkin verinäytteitä voi helposti ottaa hoidon aikana ja niiden avulla voidaan seurata syövän kehittymistä. Toiseksi niiden avulla voitaisiin havaita syöpä jo ennen kuin se näkyy kuvissa.

Kolmanneksi kasvaimesta verinäytteen avulla saatava dna-profiili voi paljastaa syöpäkasvaimen koko luonteen. Kasvaimen tietystä osasta otettu kudosnäyte saattaa kertoa vain siitä osasta kasvainta, josta se on otettu.

Sama tutkimusryhmä on aiemmin kehittänyt testiä, joka voisi kertoa verinäytteen perusteella jopa sen, missä päin elimistöä syöpä sijaitsee. Tuon tutkimuksen julkaisi maaliskuussa Nature Genetics.

Molemmat tekniikat ovat kehitteillä. Uusia menetelmiä ei ole vielä sairaaloissa käytössä. Ne saattavat päätyä käyttöön, kunhan tutkimus etenee kliiniseen vaiheeseen.

Hollannissa kehitettiin hiljattain vastaava menetelmä keuhkosyövän varhaiseen havaitsemiseen. Kokeessa tutkijat löysivät varhaisessa vaiheessa olevan keuhkosyövän verinäytteestä jopa 81 prosentin tarkkuudella.