Loimujen mittaus lisää ymmärrystä mustien aukkojen rakenteesta.

Musta aukko syö sisuksiinsa lähitähtiä. Ahmiessa syntyy niin sanottu kertymäkiekko mustan aukon ympärille. Siitä putoaa ainetta mustaan aukkoon, jolloin aine kuumenee pudotessaan ja säteilee.

Kertymäkiekkoon kohdistuu hyvin suuri painovoima ja magneettikenttä. Niiden vaikutus voi tuottaa hyvin nopeaa säteilyn vaihtelua.

Joukko tähtitieteilijöitä Kanarialla La Palmassa on nyt tuottanut hyvin tarkan animaation kasvavasta mustasta aukosta. Videolla näkyy, kuinka mustasta aukosta lähtevät suihkut välähtelevät kirkkaina.

Osa mustaa aukkoa lähestyvästä materiaalista syöksähtää kynänmuotoisina suihkuina kertymäkiekon ylä- ja alapuolelle. Niiden valo säteilee voimakkaampaan kuin sata Aurinkoa, kertoo Southamptonin yliopiston tiedote.

Animaatioon käytettiin La Palman saaren teleskoopin Gran Telescopio Canariasin kameraa. Apuna oli myös Yhdysvaltain avaruushallinnon Nasan röntgenobservatorio Nicer, joka on kansainvälisellä avaruusasemalla.

Turkulaisia tähtitieteilijöitä oli mukana työssä.

”Kyseinen musta aukko on vain noin 10 000 valovuoden päässä omasta galaksistamme. Se painaa noin seitsemän auringon verran. Tämä valtava massa on luhistunut läpimitaltaan alle 50 kilometriin”, valottaa tutkijatohtori Alexandra Veledina Turun yliopistosta tiedotteessa.

Mustan aukon nimi on Maxi J1820+070. Se todettiin ensi kertaa vuoden 2018 alussa. Löydössä olivat mukana Southamptonin yliopiston ja Turun yliopiston tutkijat.

Tutkimuksessa käytetyt kamerat tarjoavat mahdollisuuden tallentaa valon muutoksia yli 300 kuvaan sekunnissa mustan aukon lähellä. Näistä kuvista taiteilija koosti videon. Sen mallinnuksessa näkyvät tarkasti myös röntgenvalon voimakkaat loimut.

”Videon tekemiseen käytettiin siis todellista dataa. Videon nopeutta kuitenkin vähennettiin kymmenesosaan ilmiön todellisesta nopeudesta. Näin ihmisen silmä voi havaita nopeimmat leimahdukset. Jotkut niistä kestävät vain millisekunteja”, Veledina sanoo.

Veledina oli mukana tutkimuksessa, jota johti Southamptonin yliopisto. Hän työskentelee tutkijatohtorina Turun yliopiston korkeaenergisen astrofysiikan tutkimusryhmässä, jota johtaa professori Juri Poutanen.

Mustan aukon röntgensäteilyn laskuihin liittyy näkyvän valon nousua. Nopeimmillaan näkyvän valon välähdykset voimistuivat sekunnin sisällä siitä, kun röntgenloimu näkyi.

Tämä ilmiö on onnistuttu havaitsemaan kahdesti aiemmin, mutta ei koskaan näin tarkasti.

Southamptonin yliopiston jatko-opiskelijan John Paicen mukaan tutkijat ovat nyt nähneet valon nousun jo kolmessa eri mustassa aukossa. Se tukee ajatusta, että tämä on yhteinen piirre mustissa aukoissa, jotka kasvavat.

Paice oli tutkimusartikkelin pääkirjoittaja. Se julkaistiin tähtitieteen tiedelehdessä Monthly Notices of the Royal Astronomical Society Letters.

Deimos

LoppuTulee kirjoitti:
Kevyesti näitä keskusteluja vuosien aikana seuranneena, onko täällä jäljellä enää muita kuin propellihattuja?

Kevysti vastaan ettei. Kävin juomassa Old Rosien paikallisessa.

BW kirjoitti: "The mad man from Tikkurila, who eats (drinks) more than he earns!
Einstein:Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.
Einstein:The most beautiful experience we can have is the mysterious.It is the fundamental emotion that stands at the cradle of true art and true science.
Reifengas: Saattaa säilyäkin pimeä markkina jonkin aikaa, mutta ...tuoni vie.Valtion on otettava omansa, huolehdittava omistaan, ja valtio olemme me.