Tutkijat saivat kiven käsiinsä tuoreeltaan.

Marokkoon autiomaahan putosi heinäkuussa 2011 meteoriitti, jonka alkuperäksi on vahvistunut planeetta Mars.

Kyseessä on vasta viides Mars-peräinen meteoriitti, jonka putoaminen on nähty, ja joka on siksi saatu tutkittavaksi tuoreeltaan. Edellinen vastaava löytyi yli 50 vuotta sitten.

Mars-meteoriitit ovat hyvin harvinaisia ja monet ovat löytyneet Antarktikselta kauan putoamisensa jälkeen, joten ne ovat ehtineet jo pitemmän aikaa altistua Maan ympäristölle.

Casablancan yliopiston tutkijoiden mukaan meteoriitti on irronnut Marsin pinnalta 700 000 vuotta sitten. Arvio perustuu kosmiselle säteilylle altistumisen määrään. Tutkijat olettavat, että Marsiin osunut asteroidi on singonnut sen liikkeelle.

Tutkijoiden mukaan kappaleessa on merkkejä rapautumisesta nesteiden vaikutuksesta. Meteoriitissa on myös runsaasti mustaa lasia, joka saattaa sisältää marsperää.

Musta lasi lienee syntynyt törmäyksessä asteroidin kanssa. Sulamisen yhteydessä kivi on kaapannut mukaansa yhdisteitä myös Marsin ilmakehästä.

Tulokset ovat yhteensopivia sen tiedon kanssa, mitä Mars-luotainten ja laskeutujien avulla on Marsista aiemmin selvitetty.