Matkalla suistolle Perseverance kuvasi Marsista pienen kivisen ”kukan”. Kuva: <span class="photographer">Nasa</span>
Matkalla suistolle Perseverance kuvasi Marsista pienen kivisen ”kukan”. Kuva: Nasa

Jezeron suisto on parhaita paikkoja etsiä punaisen planeetan elämän merkkejä.

Perseverance-mönkijä on taivaltanut Marsissa ison Jezeron kraatterin tasangolla jo yli vuoden.

Kuusipyöräisellä mönkijällä on matkamittarissa yli kymmenen kilometriä. Reitin varrella Perseverance on pysähdellyt. Se on porannut ja tallentanut putkiloihinsa kivinäytteen, jos kivi näytti kiinnostavalta.

Mönkijä on Maan talven aikana vienyt ja sinetöinyt ”vatsalaukkuunsa” nyt kahdeksan kivinäytettä ja näytteen kaasukehästäkin. Tilaa on vielä yli kolmellekymmenelle.

Toiveissa on, että kaikki poimitut näytteet tuodaan Maahan joskus 2030-luvun alussa.

Matka jatkuu. Perseverance siirtyy uuteen vaiheeseen, kertoo Yhdysvaltain avaruushallinto Nasa. Se on mönkijän isäntä ja ohjaa mönkijää Kaliforniasta.

Mars-mönkijän uusi kohde on kuivunut jokisuisto Jezeron kraatterissa Marsin keskileveyksillä. Suiston reunoja näkyy kuvissa jo lähellä. Kuva: Nasa

Perseverance ryhtyy tutkimaan munaista jokiuomaa.

”Jezeron suisto on parhaita paikkoja tutkia Marsin geologiaa ja etsiä elämän merkkejä.”

Näin sanoi Nasan Thomas Zurbruchen, kun Perseverancen toinen vuosi alkoi. Zurbruchen on astrofyysikko ja Nasan tiedehankkeiden johtaja.

Suistossa Perseverance kuvaa ja tutkii vuosimiljoonien aikana kasautuneita Marsin kerrostumia.

Tutkijat arvelevat, että Jezeron suistoon on kulkeutunut Marsin maa-ainesta eri alueilta muinaisen virtaavan joen veden mukana. Osa maa-aineksesta jäi kuivuneen joen reunoille ja kerrostui.

Mönkijä kerää noin kahdeksan näytettä lisää kuuden maapallon kuukauden aikana.

Kivet olivat muinoin varmaankin järven tai joenpohjaa. Mönkijä saa haaviin myös kallionpalasia ylävirran puolelta.

Kiviä tuli muinaisen joen mukana paikoista, joihin mönkijä ei koskaan pääsisi. Joki kuljetti näin suoraan mönkijän eteen planeetan geologiaa.

Mönkijä on suunniteltu kestämään punaisella planeetalla ainakin kaksi Marsin vuotta eli lähes 1 400 Maan päivää – yksi Marsin vuosi kun kestää 687 maapallon vuorokautta.