Viking -laskeutuja työssä. Kuva NASA

Viking-laskeutujien poimimat todisteet Marsin elämästä tuhoutuivat ehkä tutkimuksissa.

Saatoimme tietämättämme hukuttaa ensimmäiset marsilaiset, joiden kanssa olimme tekemisissä. Näin spekuloivat tähtitieteilijät, jotka paneutuivat uudelleen kolmisenkymmentä vuotta vanhoihin biologisiin kokeisiin.

Vikingien Mars-laskeutujat etsivät 1970-luvun lopulla elämää naapuriplaneetaltamme. Elävien organismien paljastamiseksi Marsista otettuihin näytteisiin lisättiin erilaisia ravinteita. Näytteet reagoivatkin ravintoliuoksiin, mutta tulosten oletettiin johtuneen vain marsperässä olevien aineiden epätavallisesta kemiallisesta käyttäytymisestä.

Nyt yhdysvaltalainen Dirk Schulze-Makuch ja Saksassa työskentelevä Joop Houtkooper väittävät Washingtonin valtionyliopiston tiedotteessa, että näytteet saattoivat sittenkin sisältää elämää.

Tutkijakaksikon mukaan veden ja vetyperoksidin seokseen perustuva mikrobitasoinen elämä selittäisi Vikingien tulokset - myös sen, ettei kaikista näytteistä löytynyt mitään elämään viittaavaa. Esimerkiksi näytteestä, johon lisättiin vettä, ei pitäisikään löytyä elämää, sillä vesi-vetyperoksidi -mikrobi hukkuisi äkilliseen vesilastiin.

Marsin kylmyydessä eläville organismeille vesi-vetyperoksidiseos olisi oivallinen neste, sillä sen jäätymispiste on voi olla jopa lähes -60 astetta. Naapuriplaneetan kuivuuskaan ei koituisi niiden kohtaloksi, koska vetyperoksidi imee itseensä kaasukehän vesihöyryä.

Tutkijat kuitenkin myöntävät, että heidän ideansa vaatii vielä lisätutkimuksia.