Mars Reconnaissance Orbiter löysi vedestä kielivää opaalia (vaalea) Marsin Valles Marinerin kanjoneista. Kuva: NASA/JPL-Caltech/Univ. of Arizona

Uuden mineraalilöydön perusteella muinaisessa Marsissa velloi vettä miljardi vuotta luultua myöhemmin.

Nasan Mars Reconnaissance Orbiter -luotain löysi Marsista useilta alueilta opaalia eli vesipitoista piioksidia.

“Löytö on jännittävä, sillä se venyttää aikahaarukkaa, jolloin Marsissa on voinut olla nestemäistä vettä – mikä taas on voinut ylläpitää elämää", sanoo mineraalin tunnistaneesta MRO:n spektrometristä vastaava Scott Murchie Johns Hopkinsin yliopistosta.

"Opaalin olemassaolo kertoo, että Marsissa on voinut olla nestemäistä vettä vielä niinkin äskettäin kuin kaksi miljardia vuotta sitten", Murchie selittää.

Aiemmat kaksi vesipitoista mineraalilöytöä ajoittivat Marsin nestemäisen veden 3,5 -3 miljardin vuoden taakse.

Opaalia paikannettiin myös rautasulfaattimineraalien kera kuivista joenuomista tai niiden ympäriltä, mikä tutkijoiden mukaan viittaa siihen, että vettä lillui Marsin pinnalla hyvin pitkään.

Nasa aikoo lähettää ensi vuonna uuden mönkijän Marsiin etsimään jälkiä elämästä.

Mineraalilöydöstä kertoi Nasan tiedote.