Noin 80 Marsista innostunutta tutkijaa ja opiskelijaa osallistui hiljattain Massachusettsin teknisen korkeakoulun MIT:n järjestämään kokoukseen, jossa alan huippututkijat esittelivät uusinta tietoa Marsista ja Mars-matkailusta. Erikoista vuosittaisessa kokouksessa – ns. Mars-viikossa - on, että se on opiskelijoiden järjestämä.

Marsiin matkaamiseen on monta syytä, hehkuttaa MIT:n Mars-seuran puheenjohtaja Joshua Neubert. Punainen planeetta on Maan jälkeen paras paikka aurinkokunnassa tutkia mennyttä tai nykyistä elämää. Ihmiskunta on valmis jättämään kehtonsa ja tutkimaan ympäristöään, Neubert sanoo.

Opiskelijoita kiinnosti erityisesti Venäjän avaruusjärjestön edustajan Vjatsheslav Shurshakovin esitelmä, jossa hän kertoi säteilyn vaikutuksista Mars-matkaajiin. Marsiin menijät on opittava suojaamaan säteilyltä.

MIT:n omaan Mars tutkimukseen kuuluu muun muassa Mars Gravity Biosatellite –hanke, jonka tarkoituksena on tutkia Marsin painovoiman vaikutusta nisäkkäisiin.