Curiosity otti syyskuussa uutta kuvaa Marsin maisemista. Kuva: NASA/JPL-Caltech/MSSS

Suurienergiaisilta hiukkasilta ei voi täysin suojautua avaruudessa.

Avaruuden kosminen säteily sotkisi astronautin muistin ja päättelykyvyn, ennen kuin tämä ehtisi Marsiin. Tämä on johtopäätös hiirillä tehdyistä kokeista.

Vakavia pulmia kaukana avaruudessa aiheuttavat suurienergiaiset hiukkaset, jotka tunkeutuvat avaruusmatkailijan elimistöön ja vaurioittavat soluja. Kalifornian yliopiston hiirikokeet osoittivat, että tämä kosminen säteily vahingoittaa aivoja ja johtaa kognitiivisten toimintojen heikentymiseen, jopa dementiaan.

”Tämä ei ole iloinen uutinen astronauteille, jotka lähtevät parin–kolmen vuoden matkalle Marsiin”, sanoo professori Charles Limoli Kalifornian yliopiston tiedotteessa.

Limoli tutki kollegoidensa kanssa asiaa hiirillä, jotka altistettiin Nasan laboratoriossa sellaiselle suurienergiaiselle hiukkaspommitukselle, jota planeettojen välillä avaruudessa esiintyy.

Osoittautui, että säteily vahingoitti jyrsijöiden hermosoluja ja niiden välisiä kytköksiä. Signaalien kulku aivoissa häiriintyi, mikä näkyi eläinten suorituskyvyssä: niiden muisti pätki ja päättelykyky ontui vielä puoli vuotta säteilytyksen jälkeen.

Vastaavia vaurioita on havaittu aivosyöpäpotilaissa, joille on jouduttu antamaan sädehoitoa kasvaimen tappamiseksi, Limoli kertoo.

Säteilyä saaneet jyrsijät kadottivat myös kyvyn tukahduttaa pelkojaan. Tällainen stressi voisi ihmisellä johtaa ahdistukseen, mikä olisi erityisen ongelmallista pitkällä avaruusmatkalla.

”Avaruus on ihmiselle vaarallinen ympäristö. Hiukkasille altistuminen voi johtaa keskushermoston häiriöihin, jotka voivat ilmetä jo avaruuslennon aikana ja jatkua sen jälkeen lopun ikää. Suorituskyky voi ontua, muisti kärsiä, päätöksenteko onnahdella. Ahdistus ja masennus voivat vaivata”, Limoli listaa.

Astronautin dementiaoireiden kehittyminen veisi kuukausia, mutta Mars-matka on riittävän pitkä, jotta ne ehtisivät ilmaantua.

Kansainvälisellä avaruusasemalla työskentelevät astronautit ovat vielä Maan magneettikentän suojassa, joten he eivät joudu samanlaisen hiukkaspommituksen kohteeksi kuin Marsiin matkaajat.

Avaruusalukset voidaan Limolin mukaan suunnitella niin, että kosmista säteilyä osuu astronautteihin mahdollisimman vähän, mutta kokonaan suurienergiaisilta hiukkasilta ei kuitenkaan pääse pakoon.

Ryhmä kehittääkin nyt lääkeaineita, jotka voisivat suojata hermosoluja vaurioilta.

Tutkimuksen julkaisi Scientific Reports.