Mars-meteoriitista mahdollisesti löytyneet elämän jäännökset pääsivät eilen - parin vuoden tauon jälkeen - tv-uutisiin. Mistä olikaan kyse?

Vuonna 1996 Yhdysvaltojen avaruushallinnon Nasan tutkijat kertoivat suuren julkisen kohun saattelemana, että Etelämantereelta löytyneessä meteoriitissa ALH84001 saattaa merkkejä Marsissa olleesta elämästä: fossiilisia jäänteitä Marsissa lähes neljä miljardia vuotta sitten eläneistä bakteereista. Meteoriitti lennähti Marsin pinnasta avaruuteen jonkin ison järkäleen törmätessä Marsiin ja tömähti maapallon etelämantereelle noin 13 000 vuotta sitten.

Vuosina 1996 ja 1997 tutkijat sitten kiistelivät näkyvästi siitä, onko meteoriitissa tosiaan mikrofossiileja ja jos on, ovatko ne peräisin Marsista vai Maasta.

Vuonna 1999 Nasan tutkijat kertoivat löytäneensä samasta meteoriitista magnetiittikiteitä, jollaisia muodostuu tietyissä maapallon bakteereissa.

Nyt, helmikuussa 2001, tutkijat julkaisivat näiden magnetiittikiteiden tarkkojen analyysien tulokset PNAS-lehdessä. Tämä oli eilisen uutisen aihe.

PNAS:in artikkeli vahvistaa jo 1999 esitetyt ajatukset: ALH84001-meteoriitin magnetiittikiteet ovat aivan samanlaisia kuin tiettyjen maan bakteerien tuottamat, eikä sellaisia kiteitä tiedetä muodostuvan millään muulla tavoin kuin bakteerien sisässä. Kiteet löytyivät meteoriitin uumenista, sellaisten karbonaattikertymien sisästä, joiden on analyyseissä osoitettu muodostuneen Marsissa.

On kuitenkin epätodennäköistä, että tämäkään aineisto vakuuttaisi kaikkia tutkijoita. Kriitikot ovat tähän mennessä korostaneet, että elämän mahdollinen löytyminen muualta kuin maapallolta on niin huimaava asia, että todisteiden pitää olla todella aukottomia. Voihan olla, että magnetiitit ovat sittenkin muodostuneet Marsissa kemiallisesti tai että meteoriitin sisään on maapallolla tunkeutunut bakteereita, jotka sotkevat analyysejä.

Onko Marsissa siis ollut elämää vai ei? Täyttä varmuutta tuskin saadaan, jollei Punaisen planeetan kamarasta jonakin päivänä louhita kiistatonta fossiilikiveä - tai jolleivät Marsin tutkijat löydä planeetan pinnan alta sulaa vettä ja siitä eläviä mikrobeja. Tällainen löytö vakuuttaisi ne, jotka epäilevät, ettei elämää ole. Sen sijaan löytöjen puute tuskin vakuuttaisi niitä, jotka kiihkeimmin odottavat vieraan elämän löytymistä: ainahan voi epäillä, ettei ole vielä etsitty tarpeeksi.

Mutta tällä hetkellä ei siis ole varmaa todistetta siitä, että muualla avaruudessa kuin maapallolla on - tai olisi joskus ollut - elämää.