Kuva: NASA, J. Bell (Cornell U.) and M. Wolff (SSI).

Naapuriplaneettamme kaasukehässä ei näy jälkiä rikkipitoisista höyryistä. Tämä saattaa tarkoittaa, ettei kaasukehässä havaittu metaani olekaan peräisin tuliperäisestä aktiivisuudesta. Se voi olla merkki jopa nykyisestä bakteeritasoisesta elämästä.

Eurooppalainen Mars Express -luotain havaitsi Marsin kaasukehässä metaania noin kaksi vuotta sitten. Auringon valo hajottaa metaanin suhteellisen lyhyessä ajassa, joten sitä on tultava jostain jatkuvasti lisää. Sekä tuliperäinen aktiivisuus että elämä tuottavat metaania. Vladimir Krasnopolsky halusi sulkea tulivuoret pois etsimällä kaasukehästä niiden tuottamaa rikkidioksidia. Sitä ei siis löytynyt.

”En voi täysin sulkea pois metaanin geologista alkuperää, koska geologisia mekanismeja on monenlaisia”, kertoo Krasnopolsky New Scientistissa. ”Mutta tämä tekee biologisesta selityksestä entistä uskottavamman.”