Nasan Mars Odyssey -luotaimen ottamat kuvat muuttavat k

Marsin pinnanmuotojen ikää on arvioitu kraatterien perusteella. Menetelmä kaipaa rukkausta, koska pienet kraatterit ilmeisesti syntyivät toisin kuin on luultu.

Planeettatutkijoiden käyttämä ajoitusmenetelmä on osoittautunut virheelliseksi. ”Tämä todella muuttaa käsityksiämme”, sanoo Kalifornian yliopistossa työskentelevä Nadine Barlow New Scientistissä.

Esimerkiksi arvio siitä, milloin Marsin tulivuoret purkautuivat viimeksi, on nyt hataralla pohjalla.

Tutkijat ovat arvioineet planeettojen pinnan geologista ikää laskemalla kraattereita. Järkeily on perustunut siihen, että vanhaan pintaan on ehtinyt kertyä enemmän törmäysjälkiä kuin nuoreen.
Kraattereita laskemalla on saatu Marsin eri alueiden suhteellinen ikä. Ikä on muutettu vuosiksi vertaamalla kraatterimääriä maapallon Kuuhun, sillä tutkijat olettavat asteroidipommituksen olleen tiettyyn aikaan suunnilleen yhtä rankkaa eri puolilla aurinkokunnan sisäosia. Kuun pintojen ikä puolestaan tunnetaan Apollo-astronauttien tuomien kivinäytteiden perusteella.

Nyt Nasan Mars Odyssey -luotaimen uusista infrapunakuvista löytyi Marsin keskikokoisten kraatterien ympäriltä kauas ulottuvia sädemäisiä muodostelmia, jotka viittaavat siihen, että kraatterien syntytörmäyksessä sinkoili ainetta paljon enemmän kuin on arvioitu. ”Ylimääräinen” aine putosi takaisin Marsin pinnalle tuottaen lukuisia pieniä kraattereita, jotka ovat hämänneet tutkijoita ajoittamaan alueen liian vanhaksi.

Tämän tiedon perusteella Marsin pinnanmuotojen ajoitukset voidaan tehdä korkeintaan kymmenen miljoonan vuoden tarkkuudella. Aiemmin tarkkuudeksi arvioitiin jopa satatuhatta vuotta.

New Scientist .