Jokisuistoa Marsissa. Kuva: Nasa

Juokseva vesi oli mahdollista vain poikkeusaikoina.

Suositun teorian mukaan Marsissa esiintyi ammoin juoksevaa vettä, koska voimakas kasvihuoneilmiö lämmitti planeetan olot otollisiksi. Uusi Nature Geosciencen julkaisema tutkimus kuitenkin väittää, että ilmakehän paine oli Marsin varhaisaikoina liian pieni, jotta kasvihuoneilmiö olisi päässyt vauhtiin ja lämmittänyt ilmakehän pitkiksi ajoiksi plussan puolelle.

Princetonin yliopiston Edwin Kite työtovereineen päätteli Marsin ilmakehän hentoisen paineen pienistä meteoriittien kraattereista, jotka syntyivät 3,6 miljardia vuotta sitten jokien virtapaikoille. Ilmakehän tiheydestä riippuu, miten hyvin pienikokoinen meteoriitti voi säilyä ehjänä ja muodostaa kraatterin Marsin kamaraan. Siksi kraattereiden koko jokipaikoissa kielii ilmakehän tiheydestä siihen aikaan, kun joissa virtasi vesi.

Tutkijat vertaisivat kraattereiden kokoa siihen, mitä millaisiksi ne tietokonesimulaatioiden perusteella muodostuvat eri ilmakehien tiheyksillä. Tulosten mukaan tiheys oli paljon suurempi kuin nykyään, mutta ei kuitenkaan riittävä ilmakehän lämmittämiseksi nollan yläpuolelle.

Marsin pintalämpötilat nousivat ilmeisesti muista syistä. Lyhytaikaisia lämpökausia saattoivat synnyttää tulivuorenpurkaukset, asteroidien törmäykset tai muutokset planeetan kiertoradassa. Näinä kausina vesi suli virtaamaan.

Marsin ilmakehä oli liian ohut lämmetäkseen

" ilmakehän paine oli Marsin varhaisaikoina liian pieni, jotta kasvihuoneilmiö olisi päästy vauhtiin " Niinpä. Kyseessähän olikin kaasukehäilmiö. Kukas sinne kasvihuoneita olisi pykäillyt.