Marsi Odyssey-luotaimen lämpötilahavainnot luolasta, jonka lempinimi on Annie (kuvien keksellä). Kuva: NASA/JPL-Caltech/ASU/USGS

Marsista löytyneet seitsemän tummaa pyörylää ovat varmistumassa luolien suuaukoiksi.

Marsista löytyneet pyöreät tummat kohdat ovat mitä todennäköisimmin luolien suuaukkoja.Tieto kannustaa etsimään elämää Marsin pinnan alta.

Mars Odyssey - ja Mars Global Surveyor -luotaimien havainnoista löytyi aikaisemmin tänä vuonna seitsemän tummaa kohtaa, joita epäiltiin luolansuiksi. Niiden läpimitat vaihtelevat sadasta kahteensataanviiteenkymmeneen metriin.

Nyt tutkijat mittasivat Mars Odesseyn infrapunakameroilla suuaukkoehdokkaiden päivä- ja yölämpötilat. Ne osoittautuivat - aivan kuten maanalaisten luolien suiden olettaisikin - ympäristöä viileämmiksi päiväsaikaan ja muuta maisemaa lämpimämmiksi yöllä.

Luolien aukot sijaitsevat korkealla Arsia Mons - tulivuoren rinteillä. Nyt tutkijat etsivät samanlaisia aukkoja laakeammilta alueilta, sillä tulevaisuuden Mars-robottien olisi helpompi tutkia niitä.

Uutisen kertoo Nasan tiedote.