Mars Science Laboratory -alus kuljetti Mars-kulkijaa ja mittasi säteilyä 530 miljoonan kilometrin matkallaan 253 päivän ajan.

Jo yksi reissu veisi elinikäisen annoksen rajoille.

Curiosity-kulkijan Marsiin vuonna 2012 rahdannut avaruusalus pohjusti myös ihmisten matkoja, sillä aluksen mittarit rekisteröivät säteilypommituksen, johon tuolla reitillä joutuu. Yhdellä edestakaisella Marsin-matkalla ihminen keräisi valtaosan suositellusta elinikäisestä säteilyannoksestaan, raportoivat yhdysvaltalaiset ja saksalaiset tutkijat Science-lehdessä. Ja tuohon on laskettu pelkät siirtymät, ei oleskelua Marsissa, he huomauttavat.

Avaruusmatkan säteilykuorma syntyy pääosin kosmisista säteistä: ulkoavaruudesta tulevista suurienergiaisista hiukkasista, joita alusten suojakilvet eivät pysty juuri pysäyttämään. Kilvet suojaavat paremmin säteilykuorman toiselta aiheuttajalta: Auringon purkauksista sinkoavilta suurienergiaisilta hiukkasilta.

Cary Zeitlin Southwest-tutkimuslaitoksesta Coloradosta kollegoineen laski, että lyhimmälläkin mahdollisella edestakaisella Marsin-matkalla ihminen saisi nykyisentyyppisissä avaruusaluksissa noin 0,66 sievertin säteilyannoksen. Nykysuositus koko elämän aikaiselle säteilyannokselle on yksi sievert, ja se lisää tappavan syövän saamisen todennäköisyyttä 5,5 prosentilla.

– Säteilyannokseltaan Marsin-matka vastaa kokovartalokuvan ottamista tietokonetomografialla joka viides tai kuudes päivä, Zeitlin kuvailee laitoksensa tiedotteessa.

Auringon hiukkaset voisi ihmisiä kuljettavassa aluksessa torjua kilvin, mutta kosmisille säteille ei voi nykykeinoin tehdä paljoakaan. – Edes kolmenkymenen sentin paksuinen alumiiniseinä ei juuri vähentäisi niiden annosta, Zeitlin sanoo.